Vilken area bör matningskabeln till en IVT C7 maskin ha?
Har idag 5x4mm2 till arbetsbrytaren och har nu en sträcka på ca 40cm från brytare och in till kopplingsplint i VP.

Kan jag köra med min 5x2,5mm2 ledare jag har hemma eller måste jag fortsätta med 5x4mm2?

Det som fick mig att reagera var att dragavlastningen i toppen på vp var så stor att den ej greppade runt kabelmanten.

Har fått kabeln av elektriker som säger att det inte är några problem att köra med denna kabeln, vad säger folket här?
 
Det som är intressant är vad du har för avsäkring, om du har 16A så passar 2.5mm2 i dom allra flesta fall. har du 20A eller mer måste du ha grövre kabel

edit: om det är en gummikabel, dvs anslutningskabel, så kan det i vissa fall vara godkänt med klenare kabel. men varför snåla med den korta biten?
 
Snåla vet jag inte men det var vad som fanns och skulle räcka enligt elektrikern. Annars hade jag tagit en 4mm2.
 
well, vad är arbetsbrytaren ansluten till för säkring då?
 
Missade jag det, sitter 20A (vanliga säkringar = ej automat) på denna matning.
 
Har man börjat med 4 mm2 så ska man forsätta med det "to the bitter end" eller en nedsäkring till i ditt fall 16 A (2,5 mm2)

Prototypen
 
prototypen skrev:
Har man börjat med 4 mm2 så ska man forsätta med det "to the bitter end" eller en nedsäkring till i ditt fall 16 A (2,5 mm2)

Prototypen
Har för mig att det framgått av andra trådar att det inte räcker med nedsäkring, ledaren skall ha samma area hela vägen oavsett vilken säkring som sitter.

Men att om det handlar om anslutningssladd (ex till en spis) så skulle det vara OK med lägre area på just anslutningssladden. Fast om det bara gäller när man har en kontakt, typ Periflex eller om det även gäller vid fast installation vet jag inte.
 
Förlåt mig min otydlighet men det ska vara där 4 mm2 tar slut ska det sitta säkring för att få fortsätta men 2,5 mm2. Detta tror jag aldrig görs i praktiken utan det dras samma area hela vägen.

Att säkra ned för att någonstans längre bort ha en dimmensionsövergång är inte tillåtet.

Prototypen
 
Vad jag förstått så har du just installerat värmepumpen och 4kvmm-matningen var ursprungligen till något annat (elpanna?), rätt?

Som jag ser det kan du då säkra ner till 16A och använda din 2,5 kvmm kabel.

/Elinstallatör
 
Mikael_L
Sawsaw skrev:
Vad jag förstått så har du just installerat värmepumpen och 4kvmm-matningen var ursprungligen till något annat (elpanna?), rätt?

Som jag ser det kan du då säkra ner till 16A och använda din 2,5 kvmm kabel.

/Elinstallatör
Men frågan är väl närmast att får han gå med 4mm2 fram till arbetsbrytaren och sen använda 2,5 mm2 EKK från a-brytaren till pumpen. (samt 16A säkring, givetvis)
 
Ja, det får han, i detta fall! Precis som jag skrivit.
 
richardw skrev:
Vilken area bör matningskabeln till en IVT C7 maskin ha?
Har idag 5x4mm2 till arbetsbrytaren och har nu en sträcka på ca 40cm från brytare och in till kopplingsplint i VP.

Kan jag köra med min 5x2,5mm2 ledare jag har hemma eller måste jag fortsätta med 5x4mm2?

Det som fick mig att reagera var att dragavlastningen i toppen på vp var så stor att den ej greppade runt kabelmanten.

Har fått kabeln av elektriker som säger att det inte är några problem att köra med denna kabeln, vad säger folket här?
Hejsan richardw

Jag skulle rekomendera att du anväder en 5G2,5mm² så att du får med jorden till denna koppling
 
???
Står vä inget om att skippa jord eller ?
 
Sawsaw skrev:
Vad jag förstått så har du just installerat värmepumpen och 4kvmm-matningen var ursprungligen till något annat (elpanna?), rätt?

Som jag ser det kan du då säkra ner till 16A och använda din 2,5 kvmm kabel.

/Elinstallatör
Sedan blir det så att den där säkringen går titt som tätt så elektrikern blir ditkallad och ser att det sitter en 4 mm2 kabel ut från centralen och skruvar i blå bottenplattor. Elektriker borde ha undersökt ledningen hela vägen men det gjorde han inte.

Prototypen
 
Det "elis@sevalla" menar med att skippa jorden är antagligen att det står 5x2,5mm2 och inte 5G2,5mm2. Men man förstår ju ändå vad som menas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.