Hej!

Jag skall inom kort byta samtliga (nästan) gamla (1952) vattenelement i mitt hus mot vattenburen golvvärme.

Problemet som uppstår är att jag inte har lust att lägga golvvärme i garaget, utan att behålla någon form av "vanligt" väggmonterat element trots den lägre framledningtempen.

Det är lite trist att hacka upp golvet och gjuta in värmerören... :-/

Idag sitter det ett stort element modell 1952 som är säkert 20 cm tjockt. Kan jag på något sätt räkna ut vilken effekt det gamla elementet har?

Säljaren på den lokala rörpularbutiken där de ritat på min golvvärme tipsade att jag kunde sätta en fläktkonvektor i garaget för att klara värmen. Nu är det så illa att han (vilket jag upptäckte för sent) på offerten glömde elementet i garaget, och han är på semester i en månad. :(

Jag trodde då att han menade ett vattenelement med fläkt, men det kanske finns andra lösningar.

Garaget är på cirka 22 kvm.

/Jonas
 
Tycker det verkar klokt att inte ha golvvärme i garaget med tanke på frysrisken. En radiator + fläktkonvektor brukar vara en bra lösning.
 
Har du något tips på vart jag ska leta efter ett sådant element?
Eller säljs fläktkonvekron löst?

/Jonas
 
Med lite eftertanke:
Hur varmt ska du ha? Hur ska garaget användas? Om du kan klara dig på omkring 15 grader större delen av tiden med möjlighet att värma upp till 20-25 grader de få gånger du ska göra något där så kanske en radiator + en "byggfläkt" vore det bästa. Klart mindre investering. Visst - dyrt att köra fläkten, men om du, liksom jag, bara har behovet ett par gånger per vinter så ...
De flesta VVs-firmor bör kunna hjälpa dig med konvektor.
 
Är det någon som har erfarenhet av SABIANA ATLAS 4 A 13 Vattenburen värmefläkt, som JULA säljer?

Verkar lämplig till garaget om vattenburen värme finnes...

(www.jula.se
gå till:
Bygg & järnvaror->El, värme, VVS->Värme/kyla
->Varmluftsfläktar->Värmefläkt, IP44, 230V)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.