Hej,
jag funderar på att köpa en "solarbox" från den danska firman varmt vand fra solen (VVFS). Det är en kompakt anläggning som innehåller alla pumpar, styrningar mm som vi behöver till vårt system. Nu levereras den med vissa standard pumpar som går att byta om man vill, eftersom jag inte är så hemma på pumpar vore jag glad över kommentarer om de är "lagom" kraftiga.
Centralvärme högtemp (55 grader) ska försörja: 8 radiatorer, 2 handdukstorkar och en FTX (2 kW) här sitter en Grundfos Alpha2 25-40-180
Centralvärme lågtemp (35 grader) ska försörja: ca 15 kvadratmeter golvvärme här sitter en Grundfos Alpha2 25-40-180
Värmeväxlare tappvarmvatten här sitter en UPS 25-60-130
Värmeväxlare solfångare här sitter en UPS 25-60-130
Jag undrar alltså om det här är bra och lagom pumpar till ett hus på ca 170 kvadratmeter?

Tack på förhand
Stenper
 
Hej

"Funkar nog" är branchens motto.

Men vill du verkligen veta allt om pumpdimensionering så har du en lång väg att gå, Börja med att ta reda på flöden genom rad,vvx mm mm,samt vilka rör du har i anl.

Sedan är det bara att räkna ut tryckfallet,därefter kollar du i pumptillverkarnas datablad för lite olika pumpar och till slut hittar du vilken pump som ger ett visst flöde vid ett visst tryck.

Summa summarum "Det funkar nog"

/Cerwin
 
Hej och tack Cerwin, min analys blir att det funkar nog! Hörde av rörisen att det blir EU krav på att alla cirkulationspumpar vid nyinstallation ska vara a-klassade, vilket verkar betyda varvtalsstyrda. Till min glädje såg jag att de båda centralvärmepumparna (Alpha2) är just såna! De tre pumparna till vvxarna är vanliga, men de går väl bara vid behov? Ska man byta även dessa till varvtalsstyrda?

/Stenper
 
Hej

Ingen mening att byta de vanliga pumparna mot varvtalsstyrda då det som du sa bara går vid behov.

Men håll ögonen öppna och hittar du varvtalsstyrda pumpar beg. el nya så kan du ju alltid byta.

Men som nyinvestering kommer du nog aldrig tjäna igen det iaf. inte på många år.

/Cerwin
 
Men dom(Trycks-pump) elimeminerar eventuella missljud i rör och dyligt...Och lite :cool: också!..
 
Ja det är häftigt med displayen som visar hur många watt pumpen just nu förbrukar! Kommer nog att titta in i apparatrummet ofta för att kolla på dom:)

Stenper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.