Kommunen kräver att vi verifierar att krav i BBR, tabell 7:21c Dimensionering av byggnadens ljudisolering mot yttre ljudkällor uppfylls, innan vi får startbesked. Hur gör vi det?
 
NeLa1 skrev:
Kommunen kräver att vi verifierar att krav i BBR, tabell 7:21c Dimensionering av byggnadens ljudisolering mot yttre ljudkällor uppfylls, innan vi får startbesked. Hur gör vi det?
Hmm, har aldrig hört/läst om att dom explicit kräver detta - komemr huset ligga i ett område med mkt buller ?

/K
 
Det kommer ligga intill en ganska trafikerad väg.
 
Jag har inte råkat ut för detta själv, men om du letar på nätet borde du kunna hitta rekommendationer för byggade mot buller ( tex isoleringstjocklek/fönster).

Enklast är väl iofs om du kan hitta (via kommunen tex) värden på hur mkt buller vägen ger och begära ett intyg från tillverkaren att huset uppfyller den ljudisoleringen ?

/K
 
Har ett hittat ett dokument, Trafikverkets "VÄG- OCH GATUUTRUSTNING 7 Bullerskydd" http://www.trafikverket.se/TrvSeFil...uutrustning/07_bullerskydd_gatuutrustning.pdf som jag kan använda för att räkna ut hur mycket buller som försvinner från vägen till insidan av huset. Det jag behöver ta reda på är bullernivån från vägen (kommunen säger att vägen är statlig) från Trafikverket samt hur mycket fasaden ljudisolerar.
Är det någon som vet hur man tar reda på det? Fasaden kommer vara 318mm och bestå av:
22mm z panel,
22mm läkt,
9mm utegips,
195 mm reglar med mineralull,
45mm reglar med mineralull,
osb 12mm
13mm inv gips
Totalt: 318 mm
 
Uppfattar det som att ni inte köper ett kataloghus, dvs finns ingen tillverkare att ställa krav mot ?

Kanske finns ngn bullerforskare elelr liknade vid tex KTH som kan hjälpa dig att räkna på ditt hus?
Troligen är inte panel + isolering det svåraste utan fönster tex ?

sen framgick det ju i dokumentet du länkade att det finns krav på buller vid uteplats också, men det innebär ju isf att vägverket måste sätta upp bullerplank eller liknande om det skulle överskridas

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.