Jag har börjat skissa lite på ett uthus på ca 4,4x3,2 m. Jag försöker använda ritningarna på svenskttra.com som bas, närmare bestämt gör jag ett slags hopkok av deras "boden", "enkelboden" och "enkelstugan". Jag har dock lite funderingar på bjälklaget, jag började med att utgå från "enkelboden" men har utökat spännvidden ett par dm jämfört med den största varianten (dessutom beskriver byggbeskrivningen bara den något mindre varianten och det är lite oklart om det är samma virkesdimensioner för den större boden).

Bjälkarna "inuti" boden har en fri spännvid på 306 cm, enligt ritningen jag startade ifrån är dom av dimensionen 45x145 men jag misstänkar att det kanske är lite klent för den utökade spännvidden. Räcker det i så fall att öka på till 45x170?

Uthuset ska användas till förvaring så det gör inget om man känner att det svajar lite när man går, men jag vill ju inte att det ska säcka ihop eller att det ska ramla saker ur hyllorna när man går över golvet...

Det bästa vore väl antagligen en extra bärlina och en till plint "i mitten". Men jag vill helst slippa det. Jag gräver inte till frostfritt för plintarna utan nöjer mig med ett grundläggningsdjup på 75 cm. Om plintarna skulle få för sig att flytta sig med tiden så blir det ju besvärligt att rikta upp den rackaren i mitten. (För att inte tala om den oerhörda ansträngningen att göra om ritningen :))
 
  • bj.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.