Hej! Har letat i forumet och hittat massa trådar om just dimensionering av balkar, men inte riktigt någon var man diskuterar just stora punktlaster. Ber dock om ursäkt i förväg om det är så att jag har missat något.

Så, det som jag vill göra.

Jag har en hög trädstockar. De ligger ovanpå en ställning som är 4000 mm lång, 2000 mm bred och 500 mm hög. Stockarna är 3500 mm långa och ligger tvärt över ställningen, så de sticker ut ca 750 mm på varje sida. Ställningen är full på längden, dvs stockhögen fyller de 4000 mm och den når drygt 2000 mm upp från ställningen var den är högst.

De allra största stockarna är 800 mm i diameter, men flesta är ca 400-500 mm. Räknar man vikten på den allra största stocken, så blir det max 1500 kg.

Jag vill ha en lyftvinsch med en timmersax som tar upp en stock i taget och flyttar den till en såg var jag sågar upp den till plankor.

Detta är utomhus, inget tak. Har 3-fas el på plats via en byggcentral.

Jag har tankar på att bygga lite tak runt sågen för regnskydd osv och ett litet förråd, men där pratar vi inte om något som kan bära den typen utav last.

Min fråga är vad jag kan använda för att bära lyftvinschen. Den behöver kunna gå längs hela högen med trästockar (4000 mm) och minst 2000 mm till för att kunna komma över stockhyllan på sågen och tillåta 1000 mm framför sågen för en vagn som tar emot sågade plankor. Så, 6000 mm långt.

Min tanke är att ha stöd på varje sida och en lång (6000 mm) balk. Men vad för balk? I-balk av stål är det vanliga, men vilken typ balk behöver jag för att klara 1500 kg dynamisk punktlast på 6000 mm spann? Är stål bästa alternativet? Vad om limträ? Eller kanske en "box beam" gjord av träreglar? I så fall, vilken storlek? Är det ett alternativ att låta vinschen hänga från en vajer mellan två pelare?

Har också funderat om jag kan korta ner de 6000 mm med att lägga in fler stöd. I så fall skulle de stöden behöva tillräckligt avstånd för att stockarna ska kunna komma genom (kan ev snurra dem lite när jag har hissat upp dem). Men frågan är då om det verkligen är så ekonomiskt, det skulle ju behövas väldigt många stöd för att ändra dimensioneringen som behövs på balken och i och med att vi pratar punktlaster måste egentligen varje stöd klara max punktlast.

Råd? Funderingar?
 
I mina ögon verkar det som att du behöver någon form av telfer? Tittar man på det som ett statiskt problem så räcker det att dimensionera för en punktlast på balkens mitt, eftersom nedböjningen kommer att bli störst där. När sedan punktlasten flyttas närmare balkens upplagsändar kommer nedböjningen att minska. I stål bör det räcka med en HEA 160 balk. I limträ 90x315 mm. Sedan gäller det att få det stabilt i alla riktningar.
 
  • Gilla
KristoSig
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I mina ögon verkar det som att du behöver någon form av telfer? Tittar man på det som ett statiskt problem så räcker det att dimensionera för en punktlast på balkens mitt, eftersom nedböjningen kommer att bli störst där. När sedan punktlasten flyttas närmare balkens upplagsändar kommer nedböjningen att minska. I stål bör det räcka med en HEA 160 balk. I limträ 90x315 mm. Sedan gäller det att få det stabilt i alla riktningar.
Tack!

Ja, det är vad jag tänkte, var bara oklar på dimensionerna. Limträ 90x315x6000 mm kostar ca 1700 kr hos Byggmax, det är egentligen inte så farligt. Frågan är om jag hittar en löpvagn som klarar 315 mm hög balk, men i värsta fall kan jag skapa "hyllor" med 45x95 mm utan på limträbalken och montera löpvagnen där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.