Hej,

Jag ska bygga ut vårt hus och behöver ta upp ett hål i ytterväggen och göra en avväxling. Tanken är att använda en stålbalk, IPE-balk i kvalitén S355J2. Svårigheten är nu dimensioneringen av denna balk, jag har letat runt en massa på nätet efter beräkningsverktyg men hittar inget bra. Finns det kanske någon här som kan hjälpa mig?

Förutsättningarna är att jag vill ta upp en öppning som är 3600mm med en höjd på 2100mm. Huset är ett 1 ½ plans med betongpannor och inredd och isolerad ovanvåning. Nedan kommer lite bilder på planlösning och några 3D.

Ritning av husplan med markerat område för ny öppning på 3600mm i yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en 1 ½-planshus med mått för planerad utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett hus visar planerad öppning med avväxling markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vh
Bimo
 
Varför vill du ha en IPE-balk? Varför inte en HEA-balk? Det måste finnas en balk i taket i vardagsrummet som vilar på samma pelare som den tilltänkta balken. Vad är det för typ av balk? Kan du dess dimensioner? Man behöver ha tillgång till sektionsritningar om man ska räkna på detta.
 
Tack för ditt svar!

Det är helt rätt att det redan finns en balk i taket i vardagsrummet. Denna balk är inklädd med måtten 290 x 135 så det är förmodligen en IPE 270 eller IPE 240 eller någon special med motsvarande mått. De kan inte vara en HEA-balk då dessa mått inte alls stämmer. Jag har bifogat en sektionsritning samt en planritning där den gröna markeringen visar var den befintliga balken finns.

Sektionsritning och planritning av hus med markerad befintlig balk i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett hus med en befintlig balk markerad i grönt i vardagsrumsdelen och sektionsritning vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det är ett problem att få till mötet mellan den röda och den gröna balken på i princip samma nivå, om man inte sätter en pelare till bredvid. Frågan är dessutom om voten i plattan tål den lasten? Vad för sorts material består den befintliga pelaren av?
 
Jag vet inte vad befintlig pelare är i för material då den är inbyggd i väggen. Min tanke är att placera den nya pelaren bredvid (utanför) den gamla och förstärka den gamla voten då den nya gjuts. Jag funderar på att välja en IPE 240 eller möjligtvis en HEA 180. Vad tror du om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.