Tjena!

Vi håller som bäst på att skruva altan och det dyker upp funderingar hela tiden. En del frågetecken rätar vi ut men några kvarstår. Altanen är 14x8m och strax över hög i framkant så vi vill verkligen att konstruktionen skall vara stabil och säker.

Vi har bärlinor och skruvreglar på plats, nu tänkte vi montera stolpar till räcke innan vi fortsätter med frisen på ena sidan. Med frisen på ena sidan på plats tänkte vi lägga trallen, därefter såga den i rätt längd och avsluta med frisen på andra sidan.

Fråga #1
Dimensioner av stolpar till räcket. Vi hade tänkt sätta 95x95 som vi skruvar i både bärlina och skruvregel. För att förankra den väl tänkte jag genomgående vagnsbult typ M8x100 med rejäl bricka på andra sidan. Tror ni det fungerar? Är det overkill? Räcker 70x70 lika bra? En stolpe per meter tror jag vi tänkt oss.

Fråga #2
Vi tänkte lägga 28x120 trall och genom att lägga en fris av 3 brädor kan vi lägga hela trallen skarvfritt då vi kommer få 3 olika "zoner". Men när vi bygger trappstegen så klurade vi på om vi kunde göra steg som är 170mm höga och 290mm djupa, då hade det passat bra med 28x145 till stegen. Ser det dumt ut med 28x145 till stegen om resten av trallen är 28x120? Det borde väl gå att lägga 2st 28x120 + 1st 28x45 i annat fall. Jag är lite tveksam till att blanda bredder.

Fråga #3
Är det rätt tänkt att först montera stolpar, därefter fris på ena sidan, därefter trall som sågas till rätt längd och slutligen fris på andra sidan? Vill göra det så lätt som möjligt för oss, men det är första gången vi lägger trall så vi har garanterat missat några "lågt hängande frukter" :).

Nedan är den tänkta planen. Små kan nog komma att ske kring trappen till dörren.

Schematisk illustration av en altankonstruktion med räcken, trappa och benämnda byggelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående konstruktion av en stor träaltan med bärlinor och skruvreglar vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.