Jag planerar att bygga en altan med underliggande carport och har därför frågor angående dimensioner. Det finns en hel del information i forumet och säkert det som jag är ute efter – jag har bara inte hittat det ännu.

Storleken på altanen är planerad till 4,1 x 5,6 m och den kommer att befinna sig 2,3 m över mark. Tänkt tralldimension = 28 x 120 mm.

Det finns ju spännviddstabeller man kan titta i, men jag hittar inte dimensioner på golvbjälkar som har en spännvidd över 4 m!

-Vilka dimensioner bör golvbjälkarna ha?
-Vilka dimensioner bör bärlinorna ha?
-Vilket avstånd bör det vara mellan stolparna!
-Vad väljer man helst – att lägga golvbjälkarna på, eller i liv med bärlinan?
-Kan jag fästa bärlinan mot panelen med fransk skruv om jag tar bort locklisten (huset är tilläggsisolerat vilket innebär långa skruv för att nå in till underliggande trävägg)? Blir inte avståndet mellan bärlina och trävägg för långt?
-Vad finns det för lösningar på tak under altan (om man nu inte vill ha ett tak över altanen) för att skydda bilen mot saker från ovan (regn, skräp, etc.)

Tacksam för svar!
 
Ska du ha 4 meter spännvidd på altanen? Att du inte hittar dimensionerna i någon spännviddstabell beror troligen på att det inte finns någon standarddimension som klarar den vidden. Du behöver ge dig på konstruktioner av limträ, fackverksbalkar eller liknande.
 
OK, misstänkte att det kunde vara något sådant.
Tack för svaret!
 
Jag kommer använda 2st 45x220 (=90x220) i kvalitet K24 som ska klara 3,90 enligt Beijer...

Är jag felinformerad?
 
Är det dimensionerna på golvbjälkarna som 90 x 220 eller är det bärlinorna?
 
Golvreglarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.