Håller på och planerar för altanbygge. Blir inte klok på dimensionering av stommen, försöker läsa tabeller och inlägg.. Men får fanimej inte ihop det!

Måtten är 6,6m x 7,2m, höjden är ca 30-35 cm och jag ska lägga 28mm trall.
Jag kommer inte att kunna fästa någon bärlina i huset utan har tänkt plintrader längs husväggarna. Har tänkt mig 30-50 cm överhäng på reglarna.

Snälla hjälp mig med dimensionering av bjälklag och reglar samt plintavstånd!!

Samtidigt kan jag slänga ut en fråga gällande köpa färdiga plintar eller gjuta själv?? Är inte dumsnål men ekonomisk...
 
KoK skrev:
Håller på och planerar för altanbygge. Blir inte klok på dimensionering av stommen, försöker läsa tabeller och inlägg.. Men får fanimej inte ihop det!

Måtten är 6,6m x 7,2m, höjden är ca 30-35 cm och jag ska lägga 28mm trall.
Jag kommer inte att kunna fästa någon bärlina i huset utan har tänkt plintrader längs husväggarna. Har tänkt mig 30-50 cm överhäng på reglarna.

Snälla hjälp mig med dimensionering av bjälklag och reglar samt plintavstånd!!

Samtidigt kan jag slänga ut en fråga gällande köpa färdiga plintar eller gjuta själv?? Är inte dumsnål men ekonomisk...
3 plintar per rad. Jag kör uteslutande med färdiga plintar.
3 bärlinor 2"8 ca 40cm från ytterkant och innerkant plus en centrerad.
Bjälklag 2"6 med cc 60. Vissa väljer 2"7. Eastwing här på forumet lägger en 2" 9 i ytterkant för att den ska se maffigare ut. Tycker själv det ser riktigt gediget ut, så tack Eastwing, den lösningen ska jag ha på nästa bygge.

Lycka till
 
Jag tror inte att höjden tillåter så kraftiga dimensioner tyvärr. Jag har då utgått från att du menar 45x195 respektive 45*145.

Man bör väl även ha en viss marginal upp till plåten för altandörren.
 
KoK skrev:
Jag tror inte att höjden tillåter så kraftiga dimensioner tyvärr. Jag har då utgått från att du menar 45x195 respektive 45*145.

Man bör väl även ha en viss marginal upp till plåten för altandörren.
Okej.

Du har 35cm till marknivå.:rolleyes:

Jag har på något ställe grävt en fåra för 2"8an, sorry 45x195an.:) när det rör sig om större altaner, det kanske funkar för dig med?

Från plåten under altandörren räcker det att den lutar utåt, så ca 2- 3 cm.
 
Det kan funka, borde kunna skrapa bort några cm på ytan. Det är uppfylld tomt med ett tunt lager grus överst.
Man vill väl gärna att plintarna sticker upp en liten bit också?

Förstår jag dig rätt om du föreslår 3 plintar på en total längd om 7 m?
Blir inte det för lång spännvidd?
 
KoK skrev:
Det kan funka, borde kunna skrapa bort några cm på ytan. Det är uppfylld tomt med ett tunt lager grus överst.
Man vill väl gärna att plintarna sticker upp en liten bit också?

Förstår jag dig rätt om du föreslår 3 plintar på en total längd om 7 m?
Blir inte det för lång spännvidd?
Sätter du plintarna 50cm in från ändorna, så får du 3m mellan plintarna, om du väljer 45X195 som är 420 cm långa och skruvar dem omlott på plasken över plinten som är centrerad så blir det väldigt stabilt.

Det går ju med 4 plintar per rad, men känns som lite överkurs. Men det är ju du/ni som ska gå på den, så gör så att du känner dig trygg. :)

Lycka till.
 
Det känns rätt ok, har varit ute och skrapat lite på ytan, så det blir nog inga problem att få plats på höjden.
Men jag är inte helt färdig ännu, ytterligare två följdfrågor :)

1. Omlott på plasken? Menar du att jag inte ska kapa till dem utan låta båda två "gå över" plinten?
2. Funkar det med spännvidd på 3m för bjälklaget 45X145?

Och så sista frågan, hur mycket överhäng kan man tillåta på bjälklaget?

Hoppas det är ok med alla följdfrågor, som det står i min profil är jag nykomling..
 
KoK skrev:
Det känns rätt ok, har varit ute och skrapat lite på ytan, så det blir nog inga problem att få plats på höjden.
Men jag är inte helt färdig ännu, ytterligare två följdfrågor :)

1. Omlott på plasken? Menar du att jag inte ska kapa till dem utan låta båda två "gå över" plinten?
2. Funkar det med spännvidd på 3m för bjälklaget 45X145?

Och så sista frågan, hur mycket överhäng kan man tillåta på bjälklaget?

Hoppas det är ok med alla följdfrågor, som det står i min profil är jag nykomling..
Hej igen.:)

1: Ja, precis.
2: Ja, jag har aldrig haft några bekymmer med det. upp till 420 kör jag med två bärlinor och dryga 40cm överhäng. Men känner du dig osäker så fråga runt lite.

Sista frågan: Vet av erfarenhet att man inte ska gå över 50, en dam ville ha en altan, när jag grävt färdigt, lagt bärlinan så kom hon på att det vore nog bra om altanen blev lite djupare. Skruvade fast bjälklaget med 70 överhäng men det sviktade ganska rejält, så jag fick flytta ut plintarna. Så max 50cm, gärna lite under det.

Lycka till.
 
Kanon, nu börjar jag känna mig trygg och nöjd!
Men tydligen ljög jag för här kommer en fråga till...

Har räknat ut på att jag förmodligen tjänar på att köpa färdiga plintar, frågan är om man ska köpa 50cm eller 70 cm. Det är fyllt ca 1 m med stubbar och skit i botten och sedan morän (sand/sten) inte packat mer än att grävmaskinen till viss del kört på ytan.
 
KoK skrev:
Kanon, nu börjar jag känna mig trygg och nöjd!
Men tydligen ljög jag för här kommer en fråga till...
:D

KoK skrev:
Har räknat ut på att jag förmodligen tjänar på att köpa färdiga plintar, frågan är om man ska köpa 50cm eller 70 cm. Det är fyllt ca 1 m med stubbar och skit i botten och sedan morän (sand/sten) inte packat mer än att grävmaskinen till viss del kört på ytan.
Med tanke på att de hamnar i marknivå, skulle jag valt 50, med 70 är du nästan nere i det mjuka. Jag brukar gjuta en kaka runt varje plint efter att jag lagt bjälklaget. Men vissa tycker det är överkurs.:rolleyes: ca 6 säckar grovbetong till 9 plint.

Lycka till.
 
Tack för hjälpen!
 
KoK skrev:
Tack för hjälpen!

Varse god, så lite så.:)

Lycka till, och släng upp en bild när du är klar så vi får se underverket.d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.