Ska dra igång med altan imorgon. Då jag har en höjd på 30 cm ca, jag ej kan överstiga.
Har jag lite frågor om dimensioneringen. alltså ifrån mark till överkant golvreglar 30 cm. kan gräva mig ner lite till vid bärlinorna men helst inte. ska köra med ett överhäng på 30 cm i framkant. Och imellan bärlinorna blir de 1,85m ifrån husvägg. Tänkt köra med 7 plintar. som kommer stå med ett mellanrum på max 1,5m.Tänkte om man kan gå ner lite i dimension på bärlina och köra med dubbla 2" * ? Och som golvregel 120 eller 145? Ska ha 28*120 trall. Tacksam för snabba svar MVH
 
  • faega.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
45x145 ska hålla för 1,8 meter mellan plintarna har jag för mig så om du kör med det till både bärlinor och golvåsar så lär du klara dig.
 
Okej, va så jag hade tänkt. Behöver man ha bärlina emot husväggen eller kan jag fästa en 145;a i väggen och sen fästa golvåsarna emot den med balkskor? / Tomi
 
Det funkar att fästa golvreglarna med balkskor i en 145:a på väggen.
 
Se bara till att du fäster väggregeln i husets stomme och inte bara i panelbrädorna.
 
vojma skrev:
Se bara till att du fäster väggregeln i husets stomme och inte bara i panelbrädorna.
Jag tror inte det är någon fara om du spikar den genom panelen och i en spikregel heller. :)
 
Precis, om man kan hitta en spikregel så lär det hålla. Dock så krävs det spik/skruv som räcker in, vi talar om ca 150mm.
 
Ja, jag tog och döönade (dalmål:)) fast väggbärlinan med 4x125mm som resterande del av stomme bankades ihop med.
 
aa de löser sig allt. Har en fråga om plintar. Då de skulle passa bättre med 50 plint då bärlinan kommer nära mark. Kan jag istället för 70 plint lägga markduk & 15 cm makadam sen på med 50 plinten? Skulle detta funka?
 
Ju djupare ju bättre (säkrare) mot tjällyft.
Hur ser markförhållandena ut?
 
Sten, lera/jord. Ganska hårt. Har grävt 70 ner. hoppas de funkar
 
Då va skolprojektet i årskurs 2 klart! Tack för alla bra svar. MVH
 
  • DSC00433.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00414.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobbat! :)
 
Tackar! :) De ska bara fyllas upp lite runt kjolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.