Hej
Undrar om ni har någon synpunkt på val av FTX aggregat.

Har fått en offert från ventilationsfirma som tycker att HERO 130 S EC passar till mitt hus som är på 250kvm och på 3 plan?

jag beräknar att huset vill ha ca 90 l/s.

Det står ingen 2a i offertbeskrivningen men jag förmodar att det inte finns två olika Hero 130 S, eller.

Vad tycker ni är Hero 130 ett bra val eller borde man gå upp ett steg, vilket jag tror blir Hero 180 eftersom den ska vara på krypvinden. Till saken hör att det är rätt trångt på vinden, så Hero 130 är nog lättare att handskas med.

Hur ska man tänka när det gäller val av aggregat, med tanke på ljudnivå, driftekonomi, prestanda?
 
Jag tycker att en Heru 130 låter för liten till 250kvm.
Satsa istället på en Heru 180S EC, eller t.om en Heru 250S EC.

Aggregatet skall beräknas vid installation att ligga runt 6V på EC motorerna.
Desto lugnare ett aggregat går, desto lägre ljud får du.

Länk till Östbergs hemsida, där man ser tryck och flödesscheman mm. på en 250S EC
http://products.ostberg.com/Item/Details/962?tab=Diagrams

Tänk även på att det skall var fler ljuddämpare med i offerten. Det behövs.
Tycker att man skall ha 1-2st ljuddämpare på tilluften från aggregatet.
Likadant på frånluften, alltså på de kanaler som transporterar "gammal inneluft" till aggregatet.
En del som är extra ljudkänsliga sätter ytterligare ljuddämpare på kanal till sovrum.
 
Redigerat:
Viktigt att ta med är att Ljuddämpare för större rör är mindre effektiva än för mindre rör så jag är mycket tveksam om du får bättre resultat med ett större aggregat på luftflöde runt 90l/sek som ni har räknat på.

Tittar vi på Energimyndighetens test av FTX aggregat för hus med 190kvadratmeter så använder dom ett mindre aggregat än vad du har fått på din offert. http://www.energimyndigheten.se/sv/...estresultat/FTX-aggregat-hus-med-190-m-boyta/

Om du har tänkt frikyla via FTX i framtiden så kan Heru 180 vara bättre än Heru 130 för då kanske du ska köra på större flöden än 90liter/sek för att få fram tillräckligt med kyla.
 
Jag är mycket nöjd med mitt Heru 130 ECS, vi ventilerar drygt 250m2 och har nu bott i huset i ett halvår. eftersom vi bara är 3st i hushållet så kör vi oftast aggregatet på endast ca 20% av sin kapacitet.
För att få rekommenderade luftflöden så får vi köra 30-50% av kapaciteten.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
La precis en beställning på ett Heru 130 S EC 2A. Skall även jag använda det till 250 kvm, tittade på Enervent LTR 3 men det var för snålt. Heru kommer nog passa dig bra också.
 
Tack för era råd. Svårt att veta vilket aggregat man bör ha, det blir inte lättare av att jag inte vet vilket tryckfall som jag får totalt. Ligger man runt 200 PA borde hero 130 vara ett bra val. Vad har ni för tryckfall.

När det gäller kylbatteri så skulle det vara trevligt men luftflöden är för lågt och nyttan kontra kostnaden är svår att motivera. Så jag får ta till mig era kommentarer på andra trådar och strunta i kylbatteri.
 
Per Hagman skrev:
Tack för era råd. Svårt att veta vilket aggregat man bör ha, det blir inte lättare av att jag inte vet vilket tryckfall som jag får totalt. Ligger man runt 200 PA borde hero 130 vara ett bra val. Vad har ni för tryckfall.

När det gäller kylbatteri så skulle det vara trevligt men luftflöden är för lågt och nyttan kontra kostnaden är svår att motivera. Så jag får ta till mig era kommentarer på andra trådar och strunta i kylbatteri.
Jag har den lösningen och jag som har ett välisolerat hus utan stora glaspartier mot söder så funkar det att hålla huset hyfsat svalt jämfört hur det var innan. Jag slipper att vädra på kvällarna för att kyla ner huset. Det blir en liten skillnad att få in 16 gradig luft jämfört med varm uteluft under varma dagarna. Tittar jag på Östbergs datablad så på ett luftflöde på 200liter/sekunden 25 => 15 gradig luft så ska den ge runt 2500w i kyla men jag har normalt ett flöde på 50liter/sekund så jag får ut mindre kyla på det. Vill man ha mera kyla så får man ha en fläktkonvektor men då hjälper det oftast i ett rum och FTX lösningen ger lite kyla i alla rum i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.