Jag står i begrepp att skaffa solvärme, men jag blir mindre och mindre klok ju mer jag tittar. Hur ska jag räkna för att veta att jag får allt rätt dimensionerat? Beroende på vilken leverantör jag vänder mig till så får jag olika svar. En leverantör säger att jag måste ta bort 1 acctank för att annars klarar vedpannan inte att värma upp systemet. En annan tycker att jag borde ha fler acctankar för att kunna ha större solpanel och då låta ett datastyrt system styra värmeflödet. Visst låter det vettigt, men som amatör kan jag inte ta ställning när "proffsen" ger mig olika besked.

Förutsättningen är:
Hus 190 + 120m2
Vattenburen värme
Norra Stockholm
Tak mot söderläge
6 vuxna personer
2x500L acctank

Kompletteringsvärme via ved/el. Har tidigare kört olja men vet inte hur mycket (har nyss köpt huset från ett dödsbo)

Vill naturligtvis ha utbyte av värmepanelerna under så lång säsong som möjligt och så mycket automatiserat som möjligt. Jag tittade på http://www.termoventiler.se/upload/dokument_ovrigt/LM5030_med_solfangare.pps och blev rätt imponerad.
 
Det där är alltid svårt beroende på.

Husets isolering

Hur mycket varmvattenuttag

Hur mycket värmebehov och vad ni vill ha för rumstemp

Sitter det gott om element.

Och storleken kWh på pannan samt vattenmängden i den


Men om man skulle gå på vedeldningslagringsplats i tankanrna så skulle du ha 3000-3500l tankar :rolleyes: . Så mer accor ska du ha. Så få som möjligt och stora du kan komma in med för att minska förlusterna. Och sen mycket isolering runt dem och på dem som möjligt.

Sen ska du då ha minst 15 kvadratmeter solfångare, jag hade nog ökat minst en- två paneler till, 17-20 kvadratmeter.



Om pannan är bra, behåll den. Är den gammal eller kass. Fundera då över att byta den mot en värmepump eller en pelletsbrännare te.x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.