Hallå,
Håller på att planera inför bygget av av utekök och matplats med tillhörande pergola. Jag han precis gjuta en platta innan vintern slog till. Planen är att fortsätta så tidigt på våren som möjligt.

Plattan är 6.5 x 4.2 meter. Pergolan ska täcka köksdelen samt ha en markis som kan fällas ut över resten av plattan. Hela anläggningen är ingrävd i en slänt, varpå en stödmur ska byggas runt 3 sidor.

Då vi bygger 10 meter från östersjön kan det ibland blåsa en del. Därför är planen att sätta uterumspartier på de två mest utsatta sidorna så det går att stänga för vinden. Pergolan ska få en duk som tak som ska sitta upp vår till höst. Detta eftersom min dispens från strandskyddet tyvärr inte medger ett fast tak.

Jag känner mig hyffsat klar med ritandet men är osäker på hur jag ska dimensionera de liggande balkarna, främst den över det 4 meter breda skjutpartiet på gaveln. Planen är att använda dubbla 45-reglar (på 90x90 limträstolpar) som skruvas och limmas ordentligt. I bilderna har jag ritat balken över glaspartiet 145x90. Min känsla är att det är för klent och att den riskerar att hänga ner för mycket av sin, och takåsarnas, egenvikt.
jag vill inte göra balken onödigt hög och hoppas att någon här kan hjälpa mig att sätta "rätt" dimension.

Det kommer alltså inte att bli aktuellt med några snölaster. Som takåsar har jag ritat 45x120 på cc30.

Någon som har några råd runt detta? Alla tipps mottas tacksamt.
 
  • 3D-ritning av ett planerat utekök med pergola och dimensioner på balkar och platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-ritning av ett utekök med pergola, stenmur och måttangivelser.
  • 3D-ritning av en planerad pergola med utekök och matplats på en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av planerat utekök och pergola med stödmur, skjutpartier och duktak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstår din skiss rätt så är det ju bara en punktlast som påverkar den främre tvärställda 4 m balken. Med de mått som du har angett så blir det bara ca 30 kg, vilket ju är försumbart i sammanhanget. 90x145 duger gott. Det är dock aldrig fel att överdimensionera i ett sådant här sammanhang. Det ser alltid snyggare ut. Dessutom har oskyddat virke sämre egenskaper vad gäller styvhet, vilket man också bör ta hänsyn till. 90x90 limträstolpar är häftigt i överkant men passar bra med balkens bredd.
 
J justusandersson skrev:
Om jag förstår din skiss rätt så är det ju bara en punktlast som påverkar den främre tvärställda 4 m balken. Med de mått som du har angett så blir det bara ca 30 kg, vilket ju är försumbart i sammanhanget. 90x145 duger gott. Det är dock aldrig fel att överdimensionera i ett sådant här sammanhang. Det ser alltid snyggare ut. Dessutom har oskyddat virke sämre egenskaper vad gäller styvhet, vilket man också bör ta hänsyn till. 90x90 limträstolpar är häftigt i överkant men passar bra med balkens bredd.
Tack för svar. I första bilden är 3 av 4 delar av glaspartiet dolda. Det är alltså ett 4-delat skjutparti under balken. Jag tror att du tolkar skissen rätt. Balken på gaveln ska bära sin egenvikt plus några takåsar. Däremot får den inte hänga ner sig speciellt mycket eftersom det är ett skjutparti under.

Planen är (nog) att bygga med impregnerat virke. Förhoppningsvis går det att sortera ut bättre bitar tidigt i vår.
 
Det är nturligt att använda impregnerat virke, men förutom rötskyddet har det samma egenskaper som vanligt virke.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är nturligt att använda impregnerat virke, men förutom rötskyddet har det samma egenskaper som vanligt virke.
Frågan kvarstår hur jag ska hitta rätt med dimensionen. Går det att räkna på sånt här för att säkerställa att nedböjningen inte blir för stor?
 
Som jag förstår det har du överdimensionerat det mesta. Kör du på det blir nedböjningen minimal.
 
J justusandersson skrev:
Som jag förstår det har du överdimensionerat det mesta. Kör du på det blir nedböjningen minimal.
Tack för svar. Är som sagt balken över det 4 meter breda gladpartiet som jag är fundersam på. Den tar ju en, om än väldigt liten, punktlast på mitten från taket. Är du säker på att 90x145 är tillräckligt?
 
  • Gilla
Asani
  • Laddar…
Jag fick en nedböjning på ca 3 mm.
 
J justusandersson skrev:
Jag fick en nedböjning på ca 3 mm.
Så lite alltså. Får man fråga vart du får siffran ifrån? Jag gissar att man behöver lite extra marginal när virket ska vara exponerat för väder och vind?
 
N nybyggarn3 skrev:
Får man fråga vart du får siffran ifrån?
Jag räknade fram den. Jag gissar aldrig i sådana sammanhang.
N nybyggarn3 skrev:
exponerat för väder och vind
Det kallas för klimatklass 3. Man räknar med en lägre elasticitetsmodul (ett styvhetsvärde).
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag räknade fram den. Jag gissar aldrig i sådana sammanhang.

Det kallas för klimatklass 3. Man räknar med en lägre elasticitetsmodul (ett styvhetsvärde).
Det var inte meningen att ifråga sätt siffrorna, jag var bara nyfiken på tillvägagångssätt. Tänkte kanske att du använde någon tabell eller likande.

Så 3 mm är inklusive kompensering för exponering av väder? Hur påverkar det faktum att det handlar om 2 st 45x145. Bygger beräkningarna på att man uppnår samverkan mellan de båda reglarna genom att dom limmas eller blir det samma siffror med två parallella reglar som kan svikta i förhållande till varandra?

Tack för all hjälp så här långt!
 
Nej, sådana tabeller finns inte. Man använder olika formler beroende på typ av last. Parametrarna är förutom last, yttröghetsmoment, elasticitetsmodul och spännvidd. Yttröghetsmomentet är baserat på virkets tvärsnittsdimensioner. Elasticitetsmodulen påverkas av klimatklass och belastningens varaktighet. Jag räknade med att de 2 bjälkarna samverkade fullt ut genom skruvlimning. Det är svårt att uppnå annars.
 
J justusandersson skrev:
Nej, sådana tabeller finns inte. Man använder olika formler beroende på typ av last. Parametrarna är förutom last, yttröghetsmoment, elasticitetsmodul och spännvidd. Yttröghetsmomentet är baserat på virkets tvärsnittsdimensioner. Elasticitetsmodulen påverkas av klimatklass och belastningens varaktighet. Jag räknade med att de 2 bjälkarna samverkade fullt ut genom skruvlimning. Det är svårt att uppnå annars.
Tack för förtydligandet! Planen är ju att limma och skruva så det borde ju inte vara ett problem.

Då kör skissar jag vidare med dessa dimensioner. Tusen tack!
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Planerandet går vidare och jag funderar på om jag bör välja tryckimpregnerat virke till pergolan eller inte. Målet är att den ska hålla så länge som möjligt med minimalt underhåll. Min första tanke var att köra på impregnerade limträstolpar och reglar. Funderar på om det tillför så mycket. Stolarna kommer ju att spå under snön och säkert bli utsatt för en del vatten när det töar. Reglarna däremot hänger ju i luften.

Så frågan är vad som blir bäst och snyggast över tid? Är inte så sugen på att hålla på att måla eller behandla ofta. Har järnvitriol på huset vilket jag gillar skarpt men det känns inte som ett alternativ eftersom betongplattan som utgör golv lär bli missfärgad närd det lakas ur i början.

Tacksam för alla erfarenheter och synpunkter.
 
N nybyggarn3 skrev:
Planerandet går vidare och jag funderar på om jag bör välja tryckimpregnerat virke till pergolan eller inte. Målet är att den ska hålla så länge som möjligt med minimalt underhåll. Min första tanke var att köra på impregnerade limträstolpar och reglar. Funderar på om det tillför så mycket. Stolarna kommer ju att spå under snön och säkert bli utsatt för en del vatten när det töar. Reglarna däremot hänger ju i luften.

Så frågan är vad som blir bäst och snyggast över tid? Är inte så sugen på att hålla på att måla eller behandla ofta. Har järnvitriol på huset vilket jag gillar skarpt men det känns inte som ett alternativ eftersom betongplattan som utgör golv lär bli missfärgad närd det lakas ur i början.

Tacksam för alla erfarenheter och synpunkter.
Kul bygge och ser ju ut att bli riktigt snyggt!

Har samma fundering kring tryckimpregnerat eller inte. Vi har också järnvitriol på huset. Har du kommit längre i de funderingarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.