Hej,

Vårens uteprojekt blir att ordna en rejäl trappa upp till altanen och jag klurar på dimensioneringen. Det finns gott om info om hur man får trappan bekväm med steghöjd, djup och lutning, men däremot mindre om dimensionering av vangstyckena så nu vänder jag mig till er. Vilken dimension på vangstyckena behöver jag?

Förutsättningarna är dessa:
Öppningslängd: 360 cm
Lutning ca: 30 grader
Vangstyckets längd: 415 cm
Bredd: 180 cm

Min grundtanke var att ha 45x145 + tillsågade trekanter och 9 plintar, men det känns lite väl tilltaget. Om jag skulle skippa mittenraden och bara ha 6 plintar, vad behöver jag då i vangstycke?

Grundplan
Illustration av en man som står på en trappa, ritad i 3D-modelleringsprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ
3D-modellerad person på trappa inuti ett pågående byggprojekt eller ritningsmodell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kan man testa lite olika konstruktioner, blir ganska likt ett altanbjälklag tänker jag. Har du mittstödet kvar ser det ut att räcka med 45x120 c24 men utan stöd klarar sig inte 45x220 utan att få för kraftig nedböjning. Man skulle kanske kunna få till en konstruktion där räcket hjälper till som ett fackverk för att slippa mittstöd.

Jag satte L1 och L2 till 2100 mm och c till 600 mm

Illustration av utomhusaltanens bjälklag med dimensioner och val av trävirke specifierade. Verktyg för beräkning synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
Tackar. Skönt att höra att man inte var fel ute från början, och bättre att göra det ordentligt en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.