Tänker bygga ett förråd på plintar det ska bli 7000*9600. Tänkte gräva ner 3 rader med plintar så jag får 2 st 9600 långa fack med 3500 mm mellan. Plintarna hamnar då 2400 mm mellan varandra och då blir det 5 plintar i varje rad. Kommer lägga en 100*100 på plintarna och ställa stolpar ovanpå med dimension 100*100 längd 3500 mm på plint raden i mitten blir stolparna 4500 mm. Bärlinan blir 50*250 plint raden i mitten får dubbel bärlina av samma dimension. Takbalkarna kommer vara 50*250 cc1200 med plast läkt och plåt tak ovanpå. Snözon är 3 och vill inte behöva skotta taket Virkes dimensionerna är på grund av att jag kommit över dom till rätt pris men kommer det hålla ?
Översiktsritning av ett byggprojekt för ett förråd med plintar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den svaga punkten som jag ser det lite snabbt är mittraden med stolpar. De är för långa mht knäckningsrisken. Enklast är att byta dem mot limträ, 115x115. Jag förutsätter då att stolparna i väggarna är stabiliserade i sidled genom ytterpanel och innerpanel/kortlingar.
 
Blir ingen panel på utsidan blir läkt cc 1200 mm av 50*130 som det skruvas fasad plåt trp20 på på insidan blir det ingenting. Misstänkte att stolparna i mitten raden blir lite för klena eftersom dom blir ca 4500 mm långa så funderade om jag skulle slå på en 50*200 på 2 sidor på dom tror du det räcker. Har redan virke så är inte så sugen på att köpa limträ.
 
Om du slår på en "hanbjälke" upptill också som stabiliserar i tvärled och sätter de två 50x200 på halva höjden så tror jag att det skall räcka.
 
Vill inte ha nån hanbjälke kommer i framtiden bli loft på ca 1/4 del tänkte spika 50*200 stående utanpå 100*100 men kan ju sätta en mellan liggare på 2000 höjd om det hjälper.
 
Om du inte vill ha någon hanbjälke föreslår jag att du istället för 2 st 50x200 monterar 2 st 50x75 liggande och fäster dem med en genomgående bult.
 
Men dom hjälper ju bara till att staga åt ena hållet kommer stolpen hålla åt det andra hållet då.
 
Om du bultar fast 2 st 50x75 liggande på vardera sidan av den mellersta stolpraden kommer de att låsa stolparnas rökelser både i längdled och tvärled.
 
Hänger med på att den metoden kommer att stärka upp stolparna i längds led eftersom dom tar hjälp av varandra men hur kan det hjälpa styva upp dom i sidled dom blir ju i princip fristående sidledes ?
 
Det fungerar ungefär som krysskolvning fast på en annan ledd. Vid normala regelkonstruktioner behöver man inte ta hänsyn till eventuell knäckningsrisk eftersom kortlingar, paneler och skivmaterial styvar upp konstruktionen. Vid en stolpkonstruktion måste man hitta andra metoder. Ett alternativ är att ersätta stolparna i mittraden med vanliga reglar med rektangulärt tvärsnitt, t.ex. dina 50x200. Minimimåttet är nog 45x145. Då räcker det att staga dem i längdled.
 
Vill helst undvika stag kan bli i vägen i framtiden. Kör nog 100*100 stolpe med en 50*200 spikad stående på varje sida blir ju rätt rejäla stolpar borde hålla eller ?
 
Det faller nog inte ihop i första taget. Problemet när man ger råd till andra är att man inte vill skriva något man inte kan stå för. Mina kommentarer kanske har varit till någon nytta i alla fall?
 
Nej tror inte heller den faller ihop men det kommer ju snö också och vill inte skotta taket. Alla ideer är bra vissa tar man med sig den här gången vissa kanske man använder en annan gång.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.