Någon här som kan hjälpa lite snabbt med mått på en stålbalk jag tänkte ha i garaget mitt?
Tänkte ha den dels som lite stöd för takstolar och ha en sån rullande telferlyft i så jag kan lyfta lite grejer, typ skoter, motorer osv, inga jättelaster alltså. Tänkte ha den mellan portarna, den blir inte centrerad under takstolarna men det borde väl inte göra nå?? Golvytan är 7,2m så balkens längd måste väl vara golvyta + väggtjocklekarna? Säg 8-10 m (gör inget om den sticker ut i kalldelen nån meter, de säljs väl i 10 eller 12m längder eller nå liknande?). Antar det blir nån form av I-balk, eller räcker det med H-balk?
Bredden är 8.9m (golvyta).
Bifogar en snabb skiss så ni ser hur jag tänkte..
 
  • Skiss av ett garage med måttanvisningar för placering av en stålbalk och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för takstolar? Är takstolarna fribärande så bör dom inte belasta balken.

Som exempel böjer en IPE160 ner knappt 3cm om du belastar den med en punktlast på 500kg i mitten mellan stöden.

Jag har själv en balk med 8m spännvidd i mitt garage, i den balken hänger en 500 kg telfer. Min balk består av två IPE160 som sitter bredvid varandra, jag får alltså knappt 15mm nedböjning om jag maxar telfern mitt på balken.

Fördelen med att använda dubbla balkar är att man även får en betydligt mycket större säkerhet mot vippning. I ditt fall skulle du även kunna fästa balken i takstolarna för att undvika risk för vippning.

I-profil är optimal om man ser till förmåga att bära last i förhållande till balkens egenvikt.
H-profil är optimal om man ser till förmåga att bära last i förhållande till balkens bygghöjd.
 
Redigerat:
Det är fackverkstakstolar (visst kallas de så?), fast lite custom. 2st 45x45 med plyfa emellan, aldrig sett nå sådant förut.. Det är ett gammalt militärförråd så de kanske är förstärkta?? På några få ställen har fingerskarvningar glidit isär (av snötyngd antar jag) så har fått förstärka där..
Funderar om jag behöver förstärka hela de vågräta stolarna/underliggare eller va de heter på något vis? Plank som binder ihop 45orna? Förrförra ägaren hade börjat spika upp plank (med åldersbeständig plast ovanför), men jag rev ner det då jag ville kontrollera takstolar och ska ändå lägga ny plast, regla och sen plåta innertaket. Tankar och tips?
Skickar en bild så ni ser
Takstolar i ett militärförråd förstärkt med horisontella 45x45 reglar och plywood, vissa med synliga fingerskarvningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag regla tvärs över eller längs med? Plåta längs med stolarna, eller "tvärs" över? Hur gör snickare? :)
 
Det du har i underramen på fackverkstakstolen är så kallade lättbalkar eller masonit-balkar... inget custom där inte. Medvetet val, mer troligt. Sådana balkar gör bland annat så köldbryggan blir mindre, om du hade haft isolering mot ett undertak, men det har du ju inte :)

Fråga;
Ska du hänga upp stålbalken i underramen på takstolen? Eller ska stålbalken stå på egna pelare i ändarna? Av din skiss att dömma hade jag gissat på alternativ 1. Men, det tycker inte jag är det bästa alternativet.
 
Ah ok, bra då med såna lättbalkar. Ska ju isolera väggar och lösullsisolera tak för att göra en varmdel. Finns det nån bra sida som visar hur man gör med isoleringen vid takfoten? Visst ska det vara en liten luftglepa mellan kondensduken och den tunna plyfan eller vad den kallas?
Balken ska stå på egna pelare, var bara en enkel skiss för just balkens position, så tänkte inte på det :)
 
Ang. takfoten: såhär gjorde jag på mitt hus. Isover lufta eller likvärdigt häftas i sidorna till takstolens överram. Isover lufta är en pappskiva med lite cellplastdistanser på (trots detta förvånansvärt dyr), så behöver inte vara nått märkvärdigt som bildar denna lutspalt. Skivan bildar luftspalt o hindrar lösullen från att täppa till den, då den sitter på väggen i nederkant och sedan vidare upp mellan takstolar.

Teknisk ritning av takkonstruktion med beskrivning av isolering och luftspalt för takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för bilden, perkylainen :ok:
När man plåtar tak invändigt, något jag bör tänka på? Lägger man glespanel cc300 tvärs över takstolarna, å plåt längs med? Hade velat lägga tp20 plåt längs med takstolar, då det inte är spikrakt mellan undersidorna på takstolarna (kan diffa nån cm här å där..) å det då är lättare när plåtarna sviktar med profileringen, om ni förstår hur jag tänker.. Går det bra eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.