Hej!

Har ett garage som är 4x8 meter. Taket är låglutande (fåtal grader) över längden på garaget. Garaget har takbjälkar (45x170) som ligger mellan kortsidorna på cc60.

Nu ska jag riva bort översta lagren på taket och bygga en luftspalt samt lägga råspont. När jag bygger luftspalten så tänkte jag lägga reglar längst hela längden på garaget, alltså kors takbjälkarna.

Tanken var att lägga reglarna på cc60 och att använda 45x45. Men det kanske bli för klent? Ytbeläggningen blir papp så där är det inga direkta tyngder att ta hänsyn till. Det handlar mest om att få det tillräckligt styvt så att inte klampande eller snölast böjer ner reglarna och skadar pappen.

Borde jag gå upp till 2"-3 eller tillochmed 2"-4?

Utöver de praktiska bitarna så har man det estetiska också. Om jag lämnar synliga reglar i taksprånget så är grövre alltid bättre?
 
45*45 reglar och sen råspont på det?
Låter styft
 
Jepp, 45x45 på cc60, sen råspont.

Några synpunkter på hur 45x45 påverkar taksprånget?
 
Hur långt är det mellan dom gamla takstolarna? 45x45 låter väldigt klent att lägga på tvären, om du lägger dom längsmed takstolarna håller det.
 
Jag hade nog lagt vindduk direkt på takstolarna....sedan en 28x70 på varje takstol och sedan råspont på det....
 
Spridda bud :)

Takbjälkar på cc60, sen tillkommer korslagda reglar uppepå, också cc60. Anledningen att jag inte lägger reglarna i luftspalten längs takbjälkarna är att luftningen då blir åt fel håll, och fångar kondens och fukt som vill rinna längsmed takets lutning.

Matti_75: Gå upp till 2"-3 iallafall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.