Jag har läst tabeller, artiklar och forumtrådar men känner mig ändå lite osäker på hur jag ska dimensionera mitt altanbygge.

Jag har ca 45 cm sockel på huset så det är vad jag har att jobba med utrymmesmässigt, min plan just nu är att inte fästa någon bärlina i huset utan låta allt stå på plintar och ev. markskruv.

Tänker mig bärlina 170*45 med ca 120 cm mellan varje och 226 mellan plintarna.
På det lägger jag skruvreglar 95*45 cc 60
Avslutar med trall 120*28

Kommer det att bära utan att svaja eller bör jag tänka om?

Jag har inte ritat in kortlingar, bör jag ha det? Hur tätt?
 
  • 3D-modell av en altankonstruktion med dimensionerade bärlinor, skruvreglar och avstånd markerade i millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:
Har du använt spännviddstabellen?
[länk]
Snyggt, den hade jag inte sett!
Tolkar jag den rätt så har jag överdimensionerat.
 
K Kane skrev:
Har du använt spännviddstabellen?
[länk]
Jag har äntligen tagit mig tid att titta mer på denna.
Den övre tabellen förstår jag fick inte riktigt?
Hur tolkar jag den?

Känns som sagt som att jag mer än väl har tätt nog mellan stolpar och bärlinor.
 
Du har inte överdimensionerat! Det finns fler saker att ta hänsyn till när man bygger ett utomhusdäck än spännvidd (om man vill att det ska hålla en längre tid). Bl.a. så utsätts bärlinorna för ordentliga s.k. tvärkrafter över plintarna som kräver en viss minsta materialmängd. Det kan man läsa ut ur denna tabell i träguiden https://www.traguiden.se/konstrukti...imensionerande-barformaga/?previousState=0010. Det är kolumnen med rubriken "V" som är aktuell. Sedan måste man också tänka på att virke som finns utomhus utan tak får väsentligt sämre egenskaaper med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.