Hej
Skall bygga ut huset i vinkel och behöver bära av den bärande väggen med en limträbalk.

Använder mig av beräkningsprogrammet på moelvens hemsida, http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Problemet är att jag inte vet hur stor egentyngd för takkonstruktion som skall anges?
I modellan finns t.ex. 0,90 kN/m² och det är för "Betongtakpannor / isolering / invändig beklädnad"

Vi har ett enplans Älvsbyhus, någon som vet vad denna hustyp har för egentyngd på takkonstruktion?

Så här är det tänkt
Hål i bärande långsida: 5130 (hål mitt på långsidan i vinkel)
Husets kortsida: 8320 (bärande innerväggar saknas)

MVH
Johan
 
Någon generell vikt för enplanshus?
 
0,90 kN/m² är ett utmärkt värde att räkna med.
 
OK, det låter bra.
I beräknings snurran står det att jag kan välja en 140x405 lagerbalk, och att jag då får 19mm nedböjning vid brukslast. Är 19mm OK för en fri oppning i väggen vid en utbyggnad i vinkel? Syns det i praktiken?

MVH
Johan
 
Hej

Måste balken vara synlig? annars är det nog billigare och mindre med en stålbalk typ H.
Ang om det syns så kan det nog göra det när den inte sitter högt upp.
 
Läst den tråden nu, och stål verkar intressant...
Någon som kan länka till beräkningsmodell för stålbalk?
Lämpligt ställe att köpa stålbalk på?

MVH
Johan
 
GDS Johan skrev:
OK, det låter bra.
I beräknings snurran står det att jag kan välja en 140x405 lagerbalk, och att jag då får 19mm nedböjning vid brukslast. Är 19mm OK för en fri oppning i väggen vid en utbyggnad i vinkel? Syns det i praktiken?

MVH
Johan
Oftast tycker man att det är lite för mkt nedböjning. 1/400 del av längden är ett vanligt mått.
I ditt fall motsvarar det 12 mm. Jag hade gått upp en dimension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.