Hej jag ska bygga ett garage bredvid mitt bostadshus.
garaget blir ca 60 kvadrat (7,3 meter brett och 8,3 meter långt)
tanken är att ha ett helt öppen planlösning för att inte ha bjälkar och sånt som är i vägen för bilar i garaget,

sen ska jag ha en övervåning/vind (ska bli ett gästrum samt förvaringsutrymme där uppe då vi har dåligt med förvaring inne i huset)

nu till saken, med 8,3x7,3 öppen yta i garaget, så har jag tänkt ha en 8.3meter lång limträbalk i mitten av garaget som kommer hålla merparten av vikten för övervåning,


hur vet jag hur den ska dimensioneras??? dvs vilka mått bör den ha för att klara av vikten av att hålla upp övervåningen.

resterande del av golvet är tänkt att använda 45x220 cc300 och sedan golvspån.

vore väldigt tacksam för hjälp här, varken butiken som säljer virket eller han som ska hjälpa mig bygga verkade sugna på att räkna på det

//Niklas
 
Niklas Laine skrev:
Hej jag ska bygga ett garage bredvid mitt bostadshus.
garaget blir ca 60 kvadrat (7,3 meter brett och 8,3 meter långt)
tanken är att ha ett helt öppen planlösning för att inte ha bjälkar och sånt som är i vägen för bilar i garaget,

sen ska jag ha en övervåning/vind (ska bli ett gästrum samt förvaringsutrymme där uppe då vi har dåligt med förvaring inne i huset)

nu till saken, med 8,3x7,3 öppen yta i garaget, så har jag tänkt ha en 8.3meter lång limträbalk i mitten av garaget som kommer hålla merparten av vikten för övervåning,


hur vet jag hur den ska dimensioneras??? dvs vilka mått bör den ha för att klara av vikten av att hålla upp övervåningen.

resterande del av golvet är tänkt att använda 45x220 cc300 och sedan golvspån.

vore väldigt tacksam för hjälp här, varken butiken som säljer virket eller han som ska hjälpa mig bygga verkade sugna på att räkna på det

//Niklas
Kolla www.martinssons.se eller www.moelven.com för dimensioneringsprogram.

Istället för limträbalk tycker jag du ska kolla in masonite beams från Byggma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.