Jag läser överallt att en bra köksfläkt ska kunna byta ut luften ca 10 gånger i timmen, och alla räkneexempel verkar gälla normalstora kök på ca 20 kvm. Vad gäller egentligen om man har öppen planlösning? Vi kommer ha öppet mellan kök, stort vardagsrum och hall, plus att andra dörrar ofta står öppna i huset. Då blir minimibehovet av fläkt plötsligt ca 100 kvm × 2.4 m takhöjd × 10 = 2400. Finns det ens såna kraftfulla fläktar? Vi kikar på en från Fjäråskupan och den verkar ha 900 i kapacitet och det känns som rätt kraftfullt i sammanhanget. Har jag missat något?
 
Jag kom fram till klimat- och energirådgivaren för min kommun (går att söka här: http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Kommunal-energi--och-klimatradgivning/Energiradgivare/) och han förklarade att dessa tumregler om att byta ut luften inte gäller i hela huset utan i utrymmet där man lagar mat, dvs köket.

Man bör dimensionera kraftfullare när man har en takfläkt som jag köper (Fjäråskupan Athena) men när jag sa att den har kapacitet 1000 m3/h så sa han att det var väldigt kraftigt och att det inte behövs mer. Så 1000 m3/h verkar vara en slags övre gräns oavsett hur öppen planlösning det är!
 
Istället för att stirra sig blind på fläktkapacitet ska man kika på osuppfångningsförmåga vid x m3/h alt l/s
Det är det som är intressant. Det talar om hur bra kåpan egentligen är.

Angående hur stor fläktkapacitet man ska ha finns egentligen ingen övregräns. Gränsen blir ju lite beroende på hur fort du hinner värma upp uteluften du ska ersätta luften med som du blåser ut. (Tänk kall vinterdag)

Rent generellt vid en öppen planlösning skulle jag sätta dit någon liten form av rostfri kåpa avsedd för storkök alternativt någon form av inbyggd kåpa i taket.
Allt annat har så dålig osuppfångning att det kommer bli skit.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Det finns kåpor som klarar osuppfångningen på 100 kbm luft/tim där andra behöver 900 kbm/tim. Ju närmare kåpan sitter objektet som förorsakar oset ju mindre luft behövs, Svårast att få bra osuppfångning är om marlagningen sker i en köksö som är öppen runt om. Idealet är ett fällbart visir som minskar öppningen runt om spisen.Då klarar man tom strömmingsstekning hyfsat bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.