Jag sitter och försöker planera för ett FTX-system och undrar om någon möjligtvis vill dela med sig av kloka tankar och kunskaper?

Huset är ett 70-talshus utan vind, så alla kanaldragningar blir synliga (även om vi ska försöka hitta passande sätt att dölja dom på). Men det gör att jag i min ritning placerat alla kanaldragningar längs väggarna, och ibland dragit kanalerna onödigt snurrigt. I min ritning har jag även markerat ut befintlig luft/luft-värmepump. Och i framtiden önskar vi sätta in en kamin. Läget är inte bestämt, men jag har markerat två olika platser som vi funderar på just nu. FTX-aggregatet tänkte jag placera i tvättstugan.

Röda kanaldragningar markerar tilluft och blåa frånluft. Olika nyanser av rött och blått markerar skillnaden i kanaldiameter. Detta finns förklarat i legenden i bilden.

Rutorna där jag fyllt i vilka flöden varje rum ska ha är placerade där jag tänker mig att donen ska sitta. I vardagsrummet har jag i nuläget bara ritat in ett don (med 10l/s), borde jag i stället dela upp flödet på minst 2 don?

I den nedre delen av ritningen (vardagsrum och gästrum) har jag bara tilluft. Funkar det eller borde jag även ha en frånluftkanal för att få en bättre balans? Gästrummet kommer i framtiden att bli ett sovrum för 2 personer, därav flödet på 8l/s.

Någonstans i kök/matsal tänker jag att jag borde ha en frånluftsventil med flödet 10l/s, men jag är lite osäker på bra placering. Har inte satt mig in i hur jag ska tänka där och hur jag ska göra med spisfläkten.

I förråd och tvättstuga har jag räknat golvyta*0,35l/s och sedan avrundat uppåt, blir det rätt att göra så? Eller borde jag öka flödet i främst tvättstugan?

Jag har just nu inget don i hallen, borde jag ha det?

Jag får det till totalt 38l/s tilluft och totalt 48l/s frånluft. Är det för stor skillnad?

I dagsläget finns frånluft via tak från förråd, klädkammare, kök, tvättstuga och det ena badrummet. Jag tänkte skicka ut inneluften via befintligt utlopp i taket i tvättstugan och ta in ny luft genom att skapa en öppning i den norra fasaden (se den gröna kanalen i bilden).

Ska i nästa skede börja titta på placering av ljuddämpare, tryckfall i kanalerna och därefter välja aggregat, men vore fint att höra om jag tänkt rätt så här långt. Tar tacksamt emot alla tips och råd!

#ftx #ftx-ventilation #flöden #beräkning
 
  • Ritning av husplan med rum, mått och ventilationssystem. Gästrum, sovrum, vardagsrum och kök markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till 48 lit/sek frånluft räcker det med en samlingskanal på 125 mm. Tilluften borde vara lite högre flöde.
 
  • Gilla
Novve
  • Laddar…
J Josth skrev:
Till 48 lit/sek frånluft räcker det med en samlingskanal på 125 mm. Tilluften borde vara lite högre flöde.
Tusen tack för synpunkterna!

Jag har fegat lite med kanalstorlekarna för att jag vill vara säker på att slippa buller, men då det är synliga kanaler så är ju mindre dimensioner såklart att föredra.

Om jag ska öka tilluften, vad tror du om att ha mer tilluft i vardagsrummet, eller kanske ett don även i hallen?
Eller borde jag snarare dra ner på ventilationen i badrummen för att få till en bättre balans?
 
Vardagsrummet bör definitivt ha mer tilluft, förmodligen även dubbla tilluftsdon. Gästrum/atelje kanske också något mer tilluft. 48 lit/sek frånluft ser ut att stämma bra med husets storlek och ska inte vara mindre. Använd gärna ett par ljuddämpare i systemet om du vill minimera fläktbullret.
 
  • Gilla
Novve
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vardagsrummet bör definitivt ha mer tilluft, förmodligen även dubbla tilluftsdon. Gästrum/atelje kanske också något mer tilluft. 48 lit/sek frånluft ser ut att stämma bra med husets storlek och ska inte vara mindre. Använd gärna ett par ljuddämpare i systemet om du vill minimera fläktbullret.
Återigen tack för hjälpen!

Nu har jag ökat tilluften i främst vardagsrummet, men även lite i gästrummet. Ökade även frånluften i tvättstugan. Då får jag en frånluft på totalt 52 l/s och en tilluft på totalt 47 l/s. Då är det nästa 10% skillnad vilket jag läst mig till skulle vara en bra siffra för undertrycket. Har även ändrat kanaldimensioneringen och bytt 160mm kanalen mot en 125mm kanal efter bra tips.

Donens placering är utformade utifrån att jag läst att till- och frånluft ska placeras om möjligt diagonalt i rummet. Ser det ok ut?

Hur ska jag tänka med placeringen av frånluften i kök/matsal? Vill ju både ha ett frånluftsdon så nära vardagsrummet som möjligt (pga saknar frånluft där), men vill samtidigt inte att kanalen kloggar igen av matos. I andra änden av kök/matsalen har jag ju samtidigt luftvärmepumpen och om jag placerar frånluftsdonet i den ändan suger jag ju bort en del av den nyss uppvärmda luften som jag vill ska sprida sig. Har heller inte riktigt satt mig in i fördelar och nackdelar med att ansluta spisfläkten till FTX vs. att ha det systemet separat. Tips?
 
  • Arkitektritning av ett hus med rumsindelning, mått och ventilationssystem markerat i färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behåll spisfläkten som den är och försök inte koppla den till FTX tycker jag. Det blir bara krångel och täta filterbyten etc. Frånluftsdonet i köket brukar man sätta över diskbänken där det ofta är blött och fuktig luft men det ska vara så långt ifrån spisen som det går. Tänk på att alla innerdörrar måste tillåta överluft så det måste finnas en liten springa nertill överallt. Eller får man borra hål i dörrarna och sätta ventilationsgaller över.
 
  • Gilla
Novve
  • Laddar…
J Josth skrev:
Behåll spisfläkten som den är och försök inte koppla den till FTX tycker jag. Det blir bara krångel och täta filterbyten etc. Frånluftsdonet i köket brukar man sätta över diskbänken där det ofta är blött och fuktig luft men det ska vara så långt ifrån spisen som det går. Tänk på att alla innerdörrar måste tillåta överluft så det måste finnas en liten springa nertill överallt. Eller får man borra hål i dörrarna och sätta ventilationsgaller över.
Bra synpunkt, hade inte tänkt på det. Tack!
Gäller det även rummen som bara har frånluft, dvs förråd och så?
 
Ja det gäller alla rum som ska ventileras. Måste ha överluft.
 
  • Gilla
Novve
  • Laddar…
K
Japp, koppla inte in spisfäkten i FTX:en. En rak kanal, rakt upp, rätt ut genom taket är det bästa. Med brandisolering, kallras-spjäll och allt annat naturligtvis.

Jag är ingen kaminexpert, men jag hade installerat en kamin som tar in friskluften utifrån. Om du inte har det och tänker elda mycket så stör kaminens skorsten flödena i FTX:en. Det låter som att du gör detta som en energioptimering, och då är det ju också bra att inte ta in inomhusluften i kaminen och skicka ut den utom hus. Båda mina öppna spisar har var sin kanal i golvet som tar in lite luft utifrån till förbränningen.
 
  • Gilla
Novve
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det gäller alla rum som ska ventileras. Måste ha överluft.
Ok, tack!
 
K Kulibertikus skrev:
Japp, koppla inte in spisfäkten i FTX:en. En rak kanal, rakt upp, rätt ut genom taket är det bästa. Med brandisolering, kallras-spjäll och allt annat naturligtvis.

Jag är ingen kaminexpert, men jag hade installerat en kamin som tar in friskluften utifrån. Om du inte har det och tänker elda mycket så stör kaminens skorsten flödena i FTX:en. Det låter som att du gör detta som en energioptimering, och då är det ju också bra att inte ta in inomhusluften i kaminen och skicka ut den utom hus. Båda mina öppna spisar har var sin kanal i golvet som tar in lite luft utifrån till förbränningen.
Aha, igen bra tips, tack!

Ja precis, FTXen är till stor del en energieffektiviseringsåtgärd, men även en åtgärd mot radon och för att kunna leva ett pollenfritt inomhusliv på våren.

Kaminen är främst tänkt som en mysfaktor, men kommer absolut kunna komplettera som värmekälla när elen är som dyrast (tyvärr värms huset upp med direktverkande el). Jag har läst om att FTX och kamin inte är bästa vänner. Som jag förstår det så finns det aggregat med brasfunktion som tillfälligt minskar undertrycket. Men det är sant att jag ju inte vill skicka ut min uppvärmda inomhusluft rakt ut i skorstenen!

Hur går dina tilluftskanaler till kaminerna? Går dom under huset eller bara under golvytskiktet? Vårt hus står på en betongplatta på mark så kommer nog inte åt under, men skulle kanske gå att göra en lösning under ytskiktet. Måste verkligen kolla mer på detta! Kan du öppna och stänga av tilluften till dina kaminer eller är kanalerna alltid öppna?
 
Jag lägger till en ny fråga här i tråden också. Vad har ni för positiva och negativa erfarenheter av FTX-aggregat som ni skulle vilja dela med er av?
 
K
N Novve skrev:
Som jag förstår det så finns det aggregat med brasfunktion som tillfälligt minskar undertrycket. Men det är sant att jag ju inte vill skicka ut min uppvärmda inomhusluft rakt ut i skorstenen!

Hur går dina tilluftskanaler till kaminerna? Går dom under huset eller bara under golvytskiktet? Vårt hus står på en betongplatta på mark så kommer nog inte åt under, men skulle kanske gå att göra en lösning under ytskiktet. Måste verkligen kolla mer på detta! Kan du öppna och stänga av tilluften till dina kaminer eller är kanalerna alltid öppna?
Jag tror de flesta nya FTXer har brasfunktion, men det är ändå lite krångligt att komma i håg att sätta på och stänga av brasfunktionen varje gång.

Mina tilluftskanaler går i golvet mellan bottenvåningen och källaren. De stängs manuellt med ett spjäll nära ytterväggen efter man har eldat (också bökigt att komma ihåg iofs). De fanns redan där när huset byggdes, lite krånligare att efterinstallera. Men om du ändå ska dra en massa extra rör inomhus så kan det vara värt att överväga. Särskilt om man vill ha maximal energieffektivitet.
 
  • Gilla
Novve
  • Laddar…
K Kulibertikus skrev:
Jag tror de flesta nya FTXer har brasfunktion, men det är ändå lite krångligt att komma i håg att sätta på och stänga av brasfunktionen varje gång.

Mina tilluftskanaler går i golvet mellan bottenvåningen och källaren. De stängs manuellt med ett spjäll nära ytterväggen efter man har eldat (också bökigt att komma ihåg iofs). De fanns redan där när huset byggdes, lite krånligare att efterinstallera. Men om du ändå ska dra en massa extra rör inomhus så kan det vara värt att överväga. Särskilt om man vill ha maximal energieffektivitet.
Ska kolla upp hur det kan göras på bästa vis, tack för tankarna!
 
Nu har jag kompletterat min ritning med förslag på placering av ljuddämparna. Har ritat in ljuddämpare direkt efter aggregatet för att minska att buller därifrån sprids, och sedan mellan känsliga utrymmen för att undvika överhörning. Just nu finns bara ljuddämpare för att undvika överhörning från badrum och sovrum. Att det blir överhörning mellan tex klädkammaren och köket borde väl inte vara något problem tänker jag?
 
  • Ritning av bostad med rumsmarkeringar, dimensioner och ventilationssystemets planering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.