Hej

Har en timrad stuga (45 mm timmer) där bastuvolymen är:

2,4 x 2,1 x 2,1 meter, alltså 10,5 m3.

På detta är ett fönster och en bastudörr med glas. Taket och golvet är isolerat. Väggarna är massivt trä bara.

Tylö har ett el-aggregat som heter Sport 8 som ska klara upp till 12 m3 påstås det. Tylö själva blev lite osäkra på just oisolerat timmer och började yra om 10 kw istället för 8 kw. Problemet är att ska man gå från 8 kw som kostar ca 5000 kr till 10 kw så får man gå upp på deras semipro-system och landar då på minst det dubbla. Yikes!

Vad tror ni? Går det att skrämma upp bastun i 75 - 80 grader med ett tylö sport 8 kw?

En ide som slog mig är att om det kniper isolera bort volymen under lavarna. Alltså helt enkelt regla upp och smälla på panel/isolering där under. Vad säger ni om det?
 
Jag antar att 2,40 avser takhöjden. Om du reglar ner taket till ca 2,10 (vilket de flesta gör för att slippa värma halvmetern över huvudet till ingen nytta) så är du nere på 9,3 kubik och då skulle jag ha kört på 8 kw-aggregatet.
 
Nej 2,4 var långsidan, sorry för otydlighet. Jag håller på att regla ner till 2,1 i takhöjd nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.