Hej.
Söker tips hur jag kan dimensionera en djupbrunnspump.

Gammalt hus med gammal djupborrad brunn, kan vara borrad nån gång på 80-talet.
Jag ska nu byta ut en grundfoss ejektorpump mot en djupbrunnspump men hittar ingen som kan berätta dimensionering/vilken modell jag ska ha. Ejektorpumpen idag är en 1.5kW vattenringpump, 7 ringar, grundfoss som förser en liten villa med diskmaskin, tvättmaskin o dusch, alltså inga hysteriska volymer och borrhålet bör vara ganska grunt om en så liten ringpump orkar dra vatten. Jag kommer inte hålla någon skyldig men ge gärna tips hur detta kan dimensioneras, hur ska jag tänka ? Har en tanke att den gärna får vara 1fas så jag kan köra den på litet elverk när elen börjar ransoneras men om effekten springer iväg får de väl bli 3fas.

Jag är inte sugen på lyfta locket, dra upp ejektorn, mäta med snöre och sedan monterar tillbaka ejektor beställer pump och gör om hela operationen, när locket lyfts är det för att slänga ner nya pumpen. Pumpen byts för att jag inte orkar lyssna på ejektorpumpen i källaren.

Delfråga, jag har hittat lite djupbrunnspumpar hos conrad o jula men är dessa lämpliga i dricksvatten samt av rimlig kvalitet ?

Tacksam för tips.

K.Jolf.
 
Redigerat:
Det som styr val av pump är vilken höjd som den ska lyfta vattnet samt vilket tryck du önskar i slutändan i hydroforen.

Lyfthöjden räknas från vattenytan i brunnen. Själva pumpen måste dock sitta så djupt att den aldrig riskerar att gå torr. Eftersom vattnet i borrhålet sjunker när pumpen går så ska du mäta i samband med att du förbrukar mycket vatten. Har du bra tillrinning i brunnen så sjunker inte vattnet så mycket.

Om du t ex vill att pumpen ska slå ifrån vid 4 bar tryck och största höjdskillnad mellan pump och vattenyta i borrhålet är 30 m så måste du ha en pump med en lyfthöjd på minst 70 m. 4 bar motsvarar 4x10 m.

Tänk på att ha marginal. Vid max lyfthöjd som anges i databladen är flödet från pumpen 0 l/min.

Satsa på en kvalitetspump från t ex Grunfos. De finns att köpa hos bl a Rinkabyrör. De har också tabeller för dimensionering på sin hemsida och katalog.

Antar att du i dag har trefas framdraget till din ejektorpump. Satsa i så fall på en trefas dränkpump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.