Tänkte bygga en carport för husvagnen jämte spiketältet. Direkt kände jag att högprofilerad takplåt borde vara enklast då grejorna ska byggas ihop 35mil härifrån uppe i fjällvärlden. Tanken är att stolpa upp en bärlina parallellt med förgården och helt enkelt lägga takplåten vilande på förgården och bärlinan. Förgården har i princip platt tak, typ 7 gr och lutar bort från tänkta carporten. Är detta för enkelt och helt enkelt inte hållbart? Se bild. Med högprofilplåt, kan man då helt skippa takbjälkarna eller behöver man ha dessa, men mindre dimension då, för stabilitet?
De tre stolparna tänkte jag mig skruvpålar 0.7m långa.

Illustration av byggplan för en röd carport med högprofilerad takplåt bredvid ett hus med detaljerade måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du väljer t.ex. Plannja 70 med tillräcklig plåttjocklek så klarar den att vara fribärande mellan bärlinan och husväggen och du kan på så sätt skippa takreglarna. Om du väljer en lite kraftigare limträbalk, t.ex. 78x270 kan du utesluta mittstolpen. Konstruktionen måste dock stabiliseras med reglar mellan bärlinan och husväggen på två ställen. I väntan på att takplåten kommer på plats behövs en provisorisk diagonal i takets plan.
 
Nån aning om dimension på stagningen mellan bärlina och husvägg? Räcker 45x95? Behöver man kryss-staga mellan stolparna?
 
ltfrebac ltfrebac skrev:
Nån aning om dimension på stagningen mellan bärlina och husvägg?
Det är mest en utseendefråga. Jag skulle föreslå 45x145 som placeras så att de liknar vindskivor fast under plåtkanten. Ytterligare stagning av stolparna behövs inte eftersom plåten gör den uppgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.