Hejsan!
Börjar bli sugen att bygga en balkong över en del av vår altan, idag finns en liten balkong som kommer att rivas & ersättas med en större. Den kommer att byggas i ett innerhörn på huset, så två fästpunkter blir i väggen, bredden är tänkt att bli 5100mm & djupet blir 2700mm. Jag vill endast ha en stolpe i ytterhörnet av balkongen, så det blir en bärlina med spännvidden 5100mm. Räcker det med en limträbalk med dimensionen 90x315 som bärlina, samt en limträstolpe med måtten 115x115 i ytterhörnet?

Arkitektonisk ritning av en planerad balkong med mått 5100mm bred och 2700mm djup samt en stolpe markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Soliga hälsningar Lars
 
90x315 bör räcka. Jag har inte räknat på svikten, men nyttig last på 3,5 kN/kvm plus snölast på 3 kN/kvm är i sig en faktisk överdimensionering. Stolpen kan vara 90x90.
 
Hej jag har en liknande projekt en balkong i ett innehörn med en stolpe. 4 m spännvidden o 3 m djupet. Undrar om jag kunde köra med 2 st 45x220x4000 i konstruktions virke till bärlina? Om det inte duger med 2st 45x220x4000 skulle det räcka med 56x315x4000 eller vad jag borde använda för mått på bärlina tycker ni?
 
Dubbla 45x220 räcker inte. Limträ 56x315 är i underkant med hänsyn till att balken finns utomhus. Jag föreslår 78x315 i stället.
 
Tack för svaret, duger det med 66x315x4000? Det är vad jag får tag på här i trakterna? Annars blir det bebeställnings vara.
 
Det kommer inte att trilla ner men är lite i underkant. Beställer du den kan du få den i rätt längd, annars brukar lagervarianten vara 6 m lång.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ok tack så mkt. Jag köpte redan en 90x315 men tycker den är lite klumpig att handeras. Kan få en 66x315 av en polare, därav min fråga.
 
90x315 är mycket bättre. Använd den.
 
J justusandersson skrev:
90x315 är mycket bättre. Använd den.
J justusandersson skrev:
90x315 är mycket bättre. Använd den.
Tack för snabba svar jag beställer nog då. Ha en trevlig kväll.
 
En fråga till, tänkte använda reglar 3000x195x45 med mellanrum på 60cm. Undrar om det duger mef 195 reglar eller måste jag köra med 220 mm?
 
Jag skulle använda 45x220. 45x195 blir onödigt svajigt vid 3 meters spännvidd på en balkong.
 
Tack för svaret. Ha en fin kväll nu.
 
Hej nu har jag bestämt mig att utöka balkongens yta. Undrar vad för yttre bärlina ska jag ta. Se gärna bilden.
Tack för alla svar. Ritning av balkongutbyggnad med måttangivelser och detaljer för bärlinor och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag föreslår limträ 90x270 till den yttre bärlinan. Dubbla 45x220 räcker inte.
 
jag blev rekommenderad att ta 270X90 till mitt bärlina som bär mkt mer än den yttersta kommer att göra. Tack iaf för svaret.
Ha en bra dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.