Hittade Moelvens dimensioneringsprogram och la in måttuppgifter för att få fram vad jag bör använda till mellanbjälklag på en villa vars spännvidd är 6500mm. Så om jag lägger bjälkarna 30cc så rekommenderades limträbalkar med mått på mellan 66x315 till 140x225 där sviktkontrollen varierar mellan 1,0mm till 1,5mm och med en pelarlast på 3,3 till 3,4kN... eller om jag vill använda Kertobalkar så är måtten 45x300 till 75x600 med sviktkontroll på mellan 1,4mm till 0,2mm, pelarlast 3,2 till 3,6kN.

Nu har jag några frågor..

1, Kan man inte använda sig av hållfasthetskontrollerat virke till mellanbjälklaget?
2, Kan man hitta hållfasthetskontrollerat virke på Byggmax, eller iaf Beijer eller liknande?3, Ska ha virke till takstolar med en bredd på både 4m och 6,5m, måste virket till dessa vara hållfasthetskontrollerat? Det blir vanligt sadeltak och anta att lerpannor läggs på taket.. för denna vikten måste också spela roll ju..
4, Hur många kN tåler en vägg byggd av Ergothermblock som är 350mm tjocka?
5, Vid ett ställe på huset kommer andra våningens vägg vara förskjuten inåt en bit så att lasten från ovanvåningens vägg (2 plans villa) kommer vila på ett mellanbjälklag.. Här måste jag använda mig av en stålbalk.. Men vilken dimension? Huset är 4m brett just där.

Är det mer jag bör tänka på ang mellanbjälklag eller takstolar?
 
1. Jo men det kan vara svårt att hitta i de dimensioner du fått fram, och måste då troligen vara ännu grövre.
2. Jag har sett klassat virke på byggmax i grövre dimensioner, kommer inte ihåg vilken klass det var, de marknadsför det inte som klassat, så man kan nog bara räkna med tur om man får tag på klassat virke där.

Till takstolar skall det normalt vara klassat virke. Läs andra trådar här om det. Oftast blir det både billigare och bättre och enklare att köpa just takstolar färdiga från fabrik. Då får du dessutom kosntruktionsberäkningar för dessa på just ditt hus från fabriken. Du måste annars anlita en byggnadsingenjör för konstruktionsritningar, de måste tas fram av någon med dokumenterade kunskaper.

5. osäker på om jag förstår, men om det bara är en icke bärande innervägg som belastar så är lasten från den nästan försumbar. Bjälklaget skall vara dimensionerat för 200kg per kvm. En innervägg väger 50 - 70 kg per löpmeter.


Titta på om du inte kan korta av spännvidden med en stålbalk på tvären, den kan fällas in i bjälklaget så att den inte gör det tjockare. Du har lite misstänkt grova limträbjälkar med litet cc avstånd. Låt en ingenjör titta på det. behöver inte bli speciellt dyrt, och du måste troligen ändå få fram "certifierade" konstruktionsritningar.

En vanlig miss när man dimensionerar själv är att ta hänsyn till lasten i uppläggningspunkten för en balk, och att huset skall tåla den lasten hela vägen ned till grunden.
 
Ola78
Gjorde en beräkning på ditt mellanbjälklag här http://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/dimensionering.aspx Med de summor du anger kan du till och med använda K18 45*120 men då har du inte mycket kvar att utnyttja. Gå in där och räkna, du får alternativ både på klassat virke och limträ. Normalt brukar de flesta småhus ha 45*195 eller 45*220 K24 i mellanbjälklaget om det inte är några speciella förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.