Hej
Skall bygga ett trädäck på ca 54m2

4,5 m ut från husväggen 12 m längs med huset

Hade tänkte följande dimensioner .

Bärlina : 3 st 45x145
Reglar : med cc60 45x 95
Trall : 28x120

Äe dessa dimisioner ok eller .. ville ju inte det det känns "gungigt"

Tacksam för råd
 
Om du lägger bärlinorna parallelt med huset får du ett avstånd på ca 1,5 m mellan dessa. Håller du 2-2,5m mellan plintarna till dina bärlinor får du en stabil stomme!Tvärreglar med cc 60 till ditt trallvirke räcker.
Har själv lagt cc50 till 28x 95 och det är stummt som bara den.

//A
 
Tack AA,

Säljaren på bygg firman tycker att skall ha reglar 45x 145(kostar mer) men då
får jag problem med höjden på däcket.

Så det låter bra at jag kan använda 45x95 reglar så får jag rätt höjd på mitt
trädäck

 
Om du bara har 3 bärlinor borde det väl bli ca 2,25 m mellan varje förutsatt att den innersta är jäms med huset och den yttersta ute vid verandakanten. Vi har byggt en 4,5 m bred veranda och använt bärlinor 45x195, reglar 45x145 och trall 28x120. Det kanske är överdimensionerat men det var det vi läste oss till. Vi har ca 2m mellan bärlinorna då den innersta sitter lite utanför huset (vi kunde inte fästa den i själva huset).
 
Hawken skrev:
Om du bara har 3 bärlinor borde det väl bli ca 2,25 m mellan varje förutsatt att den innersta är jäms med huset och den yttersta ute vid verandakanten. Vi har byggt en 4,5 m bred veranda och använt bärlinor 45x195, reglar 45x145 och trall 28x120. Det kanske är överdimensionerat men det var det vi läste oss till. Vi har ca 2m mellan bärlinorna då den innersta sitter lite utanför huset (vi kunde inte fästa den i själva huset).
Tack försynpunkterna.

Om jag väljer reglar 45x145 blir höjden på trädäcket minst 318 och det blir för högt,får problem.

Om jag väljer reglar 45x95 blir höjden perfekt.
 
Har ingen jättekoll på vad som krävs för rätt bärighet etc och vi hade samma problem som du, att altanen blev för hög med dom dimensionerna. Vad vi gjorde var att gräva diken för bärlinorna och på så sätt hamnade vi på rätt nivå.

Lycka till med bygget, själv har jag 1/3 av trallen (på första delen...) skruvad, resten blir i helgen.
 
Hawken skrev:
Har ingen jättekoll på vad som krävs för rätt bärighet etc och vi hade samma problem som du, att altanen blev för hög med dom dimensionerna. Vad vi gjorde var att gräva diken för bärlinorna och på så sätt hamnade vi på rätt nivå.

Lycka till med bygget, själv har jag 1/3 av trallen (på första delen...) skruvad, resten blir i helgen.
Tack för rådet.

Skall test hur mycket jag måste dika .
 
Alternativt kan du slänga dit en bärlina till, då räcker säkert 95-reglarna.
 
dalle skrev:
Alternativt kan du slänga dit en bärlina till, då räcker säkert 95-reglarna.
Hej
Så du tror att jag behöver 4 st bärlinor 45x145.
 
Jag tror du klarar det med det. Då får du som mest 1,5m mellan bärlinorna och det ska 45x95-reglarna fixa (även antes rekommendation byggde ju på det). Du kan dessutom minska detta avstånd något genom att placera yttersta bärlinan en liten bit in (vilket också blir snyggare tycker jag). Vill man öka på marginalen ytterligare kan du sätta reglarna tätare, t ex cc40.

Ska du skruva den innersta bärlinan i huset eller placera den fristående på plintar? Blir det plintar kommer ju även det att minska avståndet mellan bärlinorna.

Vill dock tillägga att jag är amatör och byggde min altan med "overkill" (45x195 bärlinor, 45x145 reglar samt 28x95 trall i cc50).
 
Som många andra har skrivit här redan.
Lägg till en bärlina till. Då funkar 95 reglarna bra.

Ett tips till. Det finns balkskor att köpa hos de flesta bygghandlare.
Detta gör det enklare för dig med reglarna. Tror även att det blir stadigare.
I dessa kan man både skruva och spika. Reglarna hamnar mitt emot varandra.
Man slipper skråspika. Visst det är kanske lite dyrare med att köpa detta. Men vad gör man inte för att spara tid och göra det enklare.

Det går även att dika ur för att få plats med större reglar. Har dock för mig att det bör vara ca 30cm fritt under trallen samt bärlina.
Om det verkligen är så så blir det lättare att ta en bärlina till och 95 regel.

Hoppas bygget blir bra.

Skall snart bygga min altan.
Blir liknande storlek som din.

Klar med den på skuggsidan. Den är dock bara 14 kvadrat. Lite av ett fikaställe under varma dagar.

Lycka till!!
 
Palle Lkpg skrev:
Som många andra har skrivit här redan.
Lägg till en bärlina till. Då funkar 95 reglarna bra.

Ett tips till. Det finns balkskor att köpa hos de flesta bygghandlare.
Detta gör det enklare för dig med reglarna. Tror även att det blir stadigare.
I dessa kan man både skruva och spika. Reglarna hamnar mitt emot varandra.
Man slipper skråspika. Visst det är kanske lite dyrare med att köpa detta. Men vad gör man inte för att spara tid och göra det enklare.

Det går även att dika ur för att få plats med större reglar. Har dock för mig att det bör vara ca 30cm fritt under trallen samt bärlina.
Om det verkligen är så så blir det lättare att ta en bärlina till och 95 regel.

Hoppas bygget blir bra.

Skall snart bygga min altan.
Blir liknande storlek som din.

Klar med den på skuggsidan. Den är dock bara 14 kvadrat. Lite av ett fikaställe under varma dagar.

Lycka till!!

Tack för synpunkterna o lycka till själv
 
Vi använde 145x 45 till regelverket och 145x34 till trallvirke. Otroligt snyggt och stabilt
 
Några enkla frågor.

Tror ni 3.5 m räcker i djup? Vill dock ha plats för utemöpbler.

När man köper bärlinorna. Är de så långa som 12 m?

Tryckimpregnerade trall. Är de gröna och fula eller kan man snygga till dom med nån olja?



 
Djupet är en smaksak tycker jag! Det räcker för möbler men det blir kanske trångt om du vill placera dessa vid dörren.

12 meter finns nog inte. På min lokala brädgård är de längsta 480 cm tror jag.

Är de gröna rakt igenom eller nära på har du fått riktigt tryckt virke. Den gröna färgen försvinner efter ett tag. Oljar du virket så mörknar det. Låter du det vara och bara tvättar det med grönsåpa får du ett blekt och något gråaktigt utseende.
Återigen en smaksak.

//A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.