Tänkte bygga en altan och blir inte riktigt klok på vilka dimesnioner jag ska använda. Bor i södertäljetrakten. Där altanen ska stå har jag grävt ur och fyllt upp med grus som packats. Tänkte lägga golvbjälkarna direkt på trädgårdsplattor på gruset och fästa in bärlinan mot väggen i grunden med franskskruv alternativt lägga plattor även där, maximala spännvidden blir ca 2m eftersom jag tänkte ha en platta längst ut och en i mitten där altanen är ca 4 m djup. CC 60cm mellan golvbjälkarna och antagligen golvtrallvirke i 28x120 (ev 28x145 eller 34x145) Funderar på 45x145 tryckinpregnerat klass AB i själva golvbjälkarna, är det lagom dimension eller kan man välja mindre utan att det börjar svikta nämnvärt?

På en del över altanan tänkte vi ha ett "platt" tak med hyfsad lutning (eftersom vi har ett 1 3/4 hus så att säga). Taket blir ca5m brett och 4m djupt. Två stolpar ganska långt ut mot hörnen mot gräsmattan som ska bära upp allt i dimension 95x95 (eller behövs 120x120?) och den andra änden av takbjälkarna infäst i husväggen. Längst ut mellan de två stolparna blir det en bärlina som blir ca 3,5-4 spännvid som alla takbjälkarna blir infästa i med balkskor. Den bärlinan funderar jag på att ha 45x170 räcker det? Själva takbjälkarna under kanalplasten som går ut från väggen och alltså har en spännvidd på närmare 4m funderar jag på att ha 45x145 eller 45x170 med CC 120cm på? Funderar på att glasa in det med skjutbara glasdörrar i framtiden så då vill jag inte ha fler stolpar än en i vardera änden för att kunna öppna upp helt så att säga.

Har sett vissa grannar med äldre altaner verkar ha 45x95 i takbjälkkonstruktionen (ofta spännvidd på 2,5-3,5m) medans bekanta som byggt nytt har valt 45x220 i takbjälkkonstruktionen (spännvidd ca 4m precis som vår altan) vilkte ser klumpigt ut och känns överdimensionerat med tanke på snölast här i södertäljetrakten osv.Han har dessutom lagt dessa 45x220 takbjälkarna på en bärlina längst ut som också är 45x220 vilket gör att underdelen på den bärlinan ligger närmare halvmetern under plasttaket så att säga.

Jag är medveten om att ökad spännvidd gör att påfrestningarna ökar rejält och att styrkan i bjälkarna ligger på höjden men trots det så känns dimensioner på 45x195 och 45x220 grova för ett enkelt altantak.

I vårt nybyggda hus så består takstolarnas remmare? Den del som går rakt över till andra sidan av huset (golvbjälkarna på övervåningen) av 45x195 med betongtak, övervåning och hela faderullan och och med golvbjälkar med samma dimension mellan varje takstol så blir det cc 60 och spännvidd på 3,80 i den konstruktionen även om det blir en formav fackverkskonstruktion med alla väggar och som styvar upp men de väger ju då också en hel del i sig själv.
 
Håller på en altan i samma storlek ungefär just nu. Jag har 3st 95*95 stolpar i framkant. på dessa har jag 45*145 som bärlina till takstolarna. Takstolarna ligger på 45*170. Takstolarnas storlek beror nog mest på vilken lutning man har iomed att snön ligger kvar mer om det inte är lutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.