Hej, håller på med avloppet på huset, grävt ner ett par meter utanför huset, och ska skarva in ett plaströr 110 i en befintlig t-koopling av cementrör ungefär dimensionen 150 mm. Nya röret ska gå till en utbyggnad. Någon som kan ha en aning om den exakta dimensionen på cementröret och bästa sättet att skarva plaströrer till cemetröret. Läste ngt inlägg om att använda byggskum men det lät ej helt pålitligt och lite trångt att få in cement ( ca 15 mm på vardera sidan av plaströret) och helt tätt.
 
Hej Mats.
Hade själv liknande funderingar, men efter att ha pratat med fackfolk gick jag en annan väg.
Kostnaden för att gräva om avloppet och ta bort cementrören är relativt liten. Tänk dig scenariot att du om två-tre år, efter återställning/återväxt, blir tvungen p.g.a. kolllaps, rotväxt e.d. att göra omläggningen av avloppen... Det är värt att göra det planerat både ekonomiskt och av bekvämlighet. Jag lägger om 80m avlopp nu istället för någongång i framtiden.
 
Pelfor må tycka det är roligare att gräva upp trädgården just nu.

Tätning endera en gummiring/manschett eller täta med bruk.

Fogskum lät lite skummt.

Prototypen
 
tackar för era svar och det får bli en gummimanchett. Hittade en på en lokal rörfirma för 300 kronor. Funderade också på att gräva upp och lägga nytt men det verkar som om det håller bra med cementrör eftersom den kommuala ledningen också är av gjort av cement och har 20 år till på nacken.
 
Jag håller faktiskt med pelfor. Kör själv grävmaskin och håller på mycket med just VA. Jag hade absolut bytt hela ledningen till plast, inte minst för att sånt höjer värdet på huset. Att kommunens rör håller beror bla på att det är betydligt kraftigare rör, dom ligger inte i en trädgård med en massa rötter, kommuner betongsprutar ibland sina ledningar för att ta bort/förebygga ev sprickor och därför kan dom ligga väldigt väldigt länge. Du gör klart som Du vill, lycka till
 
N
Jag har anslutit mitt 110mm pvc mot inkommande gammalt gjutjärn i plattan i källaren,jag tätade med nån slags deg som jag fick tips om,Bila upp hela källaren kändes inte ekonomiskt försvarbart....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.