Hej !

Skall i sommar bygga en altan vid fritidhuset. Jag har några frågor om detta.

Altanen ligger på "våning 2" i suteränghuset.
Måtten är *Bredd: 5000mm , Längd 8000mm.

Fråga 1 . Stolparna jag tänkte använda har dim. 130x130mm ( 5" ) .
- Är detta nog stabilt för stolpar?

Fråga 2. Kommer att fästa Bärbjälke i husets vägg och sen två paralella rader med stolpar på ett avstånd från vägg på 2300mm och 4600mm.
- Hur tätt rekomenderar ni att jag ska sätta stolparna ( längs med huset räknat...) ?

Fråga 3.
- Dimension på bärbjälkar och golvreglar.?

Tackar på förhand för svar.

Mvh
"Nybörjare"
:)
 
Om du petar in en enkel skiss (*) på forumet så blir det lättare att se det hela framför sig. Ex.vis så förstår jag inte vad du menar med "två parallella rader med stolpar". Vad är den tänkta altanens höjd över marken? Betyder "våning 2" att avståndet mellan mark och altan blir stort?

5x8 meter liknar för övrigt de mått jag har på min altan. Här kan du kolla bilder på hur jag gjorde - Peters Projekt och dessutom se vilka dimensioner jag använde. Mina stolpar bär för övrigt inte själva altanen utan de är monterade på de yttre golvreglarna. Mina bärreglar vilar i stolpskor, ingjutna i plintar. Höjd över mark varierar mellan 300 och 900 mm.

(*) Om du inte har ett ritprogram eller bildbehandlingsprogram så går det utmärkt att använda PowerPoint och där "Spara som" *.jpg

Återkom gärna.

Peter :)
 
razzerblade skrev:
Fråga 3.
- Dimension på bärbjälkar och golvreglar.?
Golvreglar: 45x145
Bärlinor: 45x195 med ett plintavstånd på 2 meter.

Som jag förstår det får du ett överhäng på ca 40 cm. Osäker på om det är något som ställer till det med 45x145.
 
joflopp skrev:
Som jag förstår det får du ett överhäng på ca 40 cm. Osäker på om det är något som ställer till det med 45x145.
Hejsan!

Jag har 600 mm överhäng med mina 45x145 utan problem - dvs jag upplever inget svaj/svikt eller liknande i ytterkant av altanen. Dock har jag aldrig placerat en folksamling i altanens ytterkant, så i det fallet måste jag reservera mig :D

Peter
 
Hej!

Jag skall med bygga en altan på 2:a våningen. Höjden från marken och upp till golvet är ca 2,5 meter. Vad rekommenderas för dimension på stolparna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.