Skulle behöva hjälp med vad jag behöver ha för dimension på en balk.
Ska bygga en vinterträdgård med skjutparti på hela 4,9m, utan mittstolpe.
Jag ska ha betongpannor på ett sadeltak och med en lutning på 16° i zon 2,5.
Innertaket ska gå upp ända upp till nock. Rummet blir 4,9 x 5,3
______4,9_____
│ │
│ │
│_____________│ 5,3
│ │
│ │
│_____________│

∟ Skjutparti (balken).
Sen skulle jag vilja veta om det finns flera tillverkare som måttanpassar glaspartierna.
Åsikter om skjut eller vik.
 
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga limträ 66x315mm. Kostar ca en tusenlapp.
 
Nu vet inte jag hur mycket du har i mellan din tumme o pekfingret. Så nästa fråga blir till dig är hur du kom fram till det. Kan säga att det låter inte helt fel, men som sagt hur vet jag, eller vem vet sådant?
 
LORE71007 skrev:
Nu vet inte jag hur mycket du har i mellan din tumme o pekfingret. Så nästa fråga blir till dig är hur du kom fram till det. Kan säga att det låter inte helt fel, men som sagt hur vet jag, eller vem vet sådant?
Hehe. Faktum är att jag bygger (insidan kvar) en friggebod med måtten 3x5 meter. Jag har sadeltak med 18 graders lutning och öppet till nock invändigt (inga hanbjälkar). Råspont, papp, läkt och betongpannor. Min nockbalk är fribärande 480cm och är just en sådan som jag rekommenderade dig. Det är uträknat med nåt sånt där program som finns på nätet, för snözon 2 visserligen. Vill minnas att det fanns en del marginal med den balken.

Ditt fall känns snällare men å andra sidan tillåter troligen inte skjutdörrar många mm nedböjning.

För att få bygglov behöver du troligen visa konstruktionsberäkningar ändå. Kanske du kan använda något av de beräkningsprogrammen som finns på nätet? Fanns många typfall att utgå från!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.