Jag behöver dra 8 cat6a kablar mellan två patchpaneler. Och för att få det någorlunda snyggt tänkte jag lägga dem i ett eller två VP-rör.

Någon som vågar sig på en gissning av diameter på röret? =)
 
E
2st 20mm eller ett 32mm
 
Eller 2st 25 mm ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
2st25
 
Är det synligt så blir inte VP rör någe snyggt.
Kabelkanal blir snyggare och det går få i en kabel i efterhand

Protte
 
Tänkte inte på det Är det utanpåliggande förläggning skall det självklart vara kabelkanal!
Köp gärna inte no-name utan köp t.ex. OBO Betterman så slipper du bli irriterad över kvaliteten.
 
Jag monterar lite kanaler i jobbet och faktiskt så funkar både ClasO och JULA:s helt OK.
Ska det vara större kanaler så är Torsmans/Sneider som är bäst.

Protte
 
Tack för svar. Det ska dras i källaren och kommer delvis vara utanpåliggande i tak och delvis bakom innertak. De kommer i stort följa samma dragning som rören för värmesystemet. Det är alltså redan rör synliga där dessa ska dras.

Ska fundera på om det kanske vara ska vara rör under innertaket och kabelkanal där det ligger öppet.

2 gr 25 är vad jag också kommit fram till.
 
Och dra in alla kablarna på samma gång, att dra in dom en och en fungerar bara om det är 2 - 3 st sedan börjar dom att linda sig runt varandra och det blir stopp. Så mät av dom först och dra in dom sedan, det kanske går någon meter i onödan men då får du igenom dom.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.