Har köpt en badtunna och behöver göra en liten mur för att jämna till ytan där karet skall stå. Marken lutar 0,5 m på 2,5 m. Underlaget är berghäll.

Min ide var att göra en gjutform och gjuta en mur direkt. Eftersom längden på muren blir 3,5 meter i ena riktningen och 2,5 meter i andra riktningen (50 cm max höjd).

Muren förankras i berget med armeringsjärn (dubb).

1) Om man gör alltihopa i betong, hur bred behöver muren vara? Karet väger ca 2,5 ton fördelat på 3 kvm.
2) Om man skall mura med leca block, hur hög måste grundsulan vara. Vilken bredd på leca block är tillrådigt?
3) Går det att göra detta nu? I Stockholm är det frost vissa nätter, men det går ju att se på väderleksprognosen när det är bäst att göra arbetet

Mvh Peter
 
L-element för vägkanter håller för 20Kn på 10 cm tjock betong men de har ju möjlighet till bättre gjutmetoder så om du kompenserar för det genom att göra muren 20 cm tjock så tycker jag att det ska hålla
 
Det handlar mer om att du får bort vattnet så du slipper tjälen och får du bara det så lär du knappt behöva ngn mur alls utan jag tror det skulle funka med bara betongsten med ev ngn förankring i berget så dom inte kanar av.
Gräva rent och fylla upp med 0-90 bergkross kke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.