Hej,
Tänkte bygga en liten altan till min friggebod 6m x 2,20 dvs längs hela boden och 2,20 ut. Vill klara mig med en plintrad på lecablock och fästa en bärlina i boden. Vad skulle ni välja för dimension på bärlinan samt yttre stödregeln + golvreglar (kör väl standard 60 cm mellan dessa)
Frågade en rätt erfaren byggare som trodde det skulle räcka med 2*4 (dvs 45*95?) men känns som att jag skulle vilja ha 45*145 ialla fall. Vad tror ni ?
tack/David
 
J
Problemet är ju inte bärlinans dimension utan att du bara vill ha en plintrad och därför får långt avstäng för golvreglarna att ligga på.

Jag hade kört 2 plintrader och 45*95 på allt, då hade det fungerar fint och inte blivit svajigt.
 
ok tack, har tänkt lite i de banorna också, men ponera att jag bara vill lägga en plintrad (bökigt bergigt underlag där mittplintraden skulle ligga i så fall), räcker det med 45x145 överallt eller är det minst 45x195 som gäller för att det ska bli rimligt osvajigt?
 
45*95 räcker nog skulle jag tro, men jag skulle ta något lite grövre typ 45x120 minst iaf, 2 meter mellan plint skall ej överstigas för övrigt.

Oskar
 
ok tackar, då blir det nog 45x145 med spann på 220 o sen 4 plint på de 6 metrarna.
 
Varför vill du inte ha ngt överhäng? Du behöver väl inte ha plintraden just precis 220 cm ut? Räcker väl med ~190 cm ut..
 
Det är väl ffa att det inte är förrän ca 220 ut som det känns rimligt smidigt att lägga betongplattor/lecablock, pga ojämnt berg o annat under det blivande trädäcket. Men om man skulle köra överhäng, det är inga problem att den yttre stödregeln inte för nåt stöd underifrån då i så fall ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.