skall bygga ett garage som är 7m brett och 10m långt räcker det med reglar som är 45x95 eller skall man ha grövre 45x120 ?
det skall vara betong pannor på taket ?
 
95 känns ganska klent. 120 eller 145 skulle jag tagit.
 
Det är ju även en fråga om hur väl isolerat du vill ha. Bor du i Skåne kanske det räcker med 95 mm men bor du i Kiruna vill du nog ha 145...

/V
 
oavsett vart jag bott, så hade jag nog kostat på mig 45x145 reglar, varför snåla på en sån viktig del!?!

Är ju lite surt om man om ett antal år märker att man underdimensionerat taket, eller!?!?

Lycka till
 
95 känns klent. Själv körde jag med 120 och funderade ett tag på 145. Vi får väl se hur bra det håller temperaturen på dom här breddgraderna (bor i Halland) men med dom pågående klimatförändringarna vet man ju aldrig. :)
 
naresjo skrev:
oavsett vart jag bott, så hade jag nog kostat på mig 45x145 reglar, varför snåla på en sån viktig del!?!

Är ju lite surt om man om ett antal år märker att man underdimensionerat taket, eller!?!?

Lycka till
Svaret var i första hand menat som en hänvisning till hur tjock isolering man kommer att behöva.

Har ingen aning om hur mycket tryck en 2"4 klarar av men antar att det är åtskilliga ton och i detta läge blir det ca 50 st som lasten fördelas på. När detta är strävat med panel på utsidan och skivor på insidan så skulle jag tro att det skulle räcka med 22x70 som regelvirke... :)

/V
 
Mikael_L
Furu anges klara 50 MPa i en del tabeller jag hittat.
Från en post av imported_byggaren har 9 MPa angetts som värde för sämsta konstruktionsvirkeskvalite (K12), jag antar att detta är den belastning som en konstruktör får räkna med, så det finns lite "kvistmarginal" kvar.

Nåja, om jag nu räknar med 9 MPa så får jag:
(45*90*9)/10 = 3645 kg.
Alltså en 45x90 regel tål alltså 3,6 ton i tryck.
(men det är knäckning pga att regeln är lång och slank som kommer att vara dimensionerande!).

Jag vill hålla med vojma, det är främst önskad isoleringstjocklek som får dimensionera regelstommen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.