Bygger ett fritidshus på ca 3,2 x 5 meter, golvbjälkar och bärlinor 45 x 195 mm, takstolar av 'svensk modell', och tänker mig tegel eller betongpannor...

Då jag inte tänkt använda huset så ofta på vintern har jag inte planerat för så tjock isolering (95 mm i stommen + inre liggande isolering 45 mm)... Efter att ha läst ett antal byggbeskrivningar (visserligen på lite större hus men ändå) så funderar jag på om väggreglar i dimensionen 45x95 är helt förkastligt med mina förutsättningar. Jag menar, vad kommer eller kan hända? Kan reglarna börja bågna under trycket från taket eller finns det faktisk rasrisk? (Tänker inte använda några skivmaterial att klä stommen med utan vill ha 'riktig' stående panel.) Någon som vet råd? Jag behöver väl inte tillägga att detta är mitt första byggprojekt...

/Thomas
 
Du kan vara lugn 45*95 är fullt tillräckligt i normalfallet. Jag skulle råda dig att införskaffa "Bygga fritidshus" utgiven av ICA bokförlag, det finns en hel del matnyttigt. Kolla även på http://www.traguiden.se/
 
  • Gilla
J.Wasser
  • Laddar…
Jag har byggt en stuga med ungefär de måtten. Jag använde 45x95 till väggreglar och det blev helt klart tillräckligt stabilt. Enda anledningen att använda grövre reglar skulle väl vara för att få tjockare isolering.
Du skriver "Tänker inte använda några skivmaterial att klä stommen med utan vill ha 'riktig' stående panel." Om du menar att du tänker spika panelen direkt på reglarna blir det nog inte så bra. Det blir inte tillräckligt tätt, utan du får in regn och snö i isoleringen.
Jag satte asfaboard (utegips går också bra) på reglarna, och utanpå det liggande spikregel (28x70). I denna spikar man sedan panelen.
 
Sirbo: Tack för tipset om träguiden, mycket bra! Boken 'Bygga fritidsstuga' har jag och använder mig flitigt av, men jag blev bara lite osäker på dimensionen eftersom man däri tänker sig ett plåttak... har jag för mig!?

Andersmc: Skönt att höra att du lyckats med 45x95... Nä, jag tänkte mig inte att spika paneln direkt på väggreglarna... först vindpapp (ej diffusionstät), sedan liggande reglar fästa med liten distans för luftgenomflödets skull och sedan panelbräderna... Den konstruktionen ska väl stå emot både regn och snö hoppas jag! Att inte använda skivmateriel var mer för att förklara min oro för bågnande väggreglar! Antar nämligen att skivmaterielet skapar lite mer stadga åt konstruktionen... Tack för dina tips hur som helst!
 
Jag har ett liknande problem.
Jag ska göra en tillbyggnad 2,7X6m och den ska ju inte sitta ihop med det gamla huset.
Jag hade tänkt 45X70 reglar mot det gamla huset som stomme,
taket kommer att bli lutande skärmtak 17 grader med tegel.
Tror ni att 45X70 är för klent att hålla upp taket?
Ev hade jag tänkt att ställa dubbla reglar på några ställen för att förstärka.
 
Mikael_L
En sak som man tappar om man inte sätter skivor invändigt eller utvändigt är stabiliteten mot sidoförskjutning, se bilden...

Spontade väggar, ytterpanel osv ger en viss stadga, men skivmaterial eller diagonalstöttor är ändå överlägsna.
Detta går annars lätt att lösa med att spänna upp ett hålat stålband i ett kryss, på ett ställe i varje yttervägg, dvs 4 kryss, 8 st band.
 
  • skev.gif
Gardisten>45x70 är i klenaste laget, jag hade gått upp i dimension.

/Kent
 
Kent

Tack för svaret, jag misstänkte nästan det så jag tar lite grövre reglar, synd för jag har begränsat utrymme så boytan minskas, men bättre det än att taket ramlar ner.
 
Du bör dock använda någon typ av skivmaterial på stommen för att stabilisera reglarna i den veka riktningen. Har du en 45x95 regel utan sidoförstyvning så kan den ju knäcka i riktningen där den är 45, och då spelar det ju ingen roll att den är 95 på andra hållet. Dina liggande spikläkt lär ju hjälpa, men inte på samma sätt som skivor.
Vad gäller själva hållfastheten så klarar 45x95 i K12 upp till 6 meters husbredd i snözon 2 enligt prel. dimensionering.
Varför inte köra utvändig gips el. dyl. istället för vindpappen? Väldigt mycket smidigare och ingen risk att du får en massa hål medan du håller på :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.