Vi ska bygga lada/garage/verkstad/stall på ca 220 m2 i måtten 28x8 m.
Höjd till hammarband ca 3.50 m.
Vi kör 45 graders vinkel på takstolarna, så höjden till nock hamnar väl på ca 8 m.
För å snåla kommer vi gjuta en sula (i vilken vi kan gjuta platta i framtiden).
Vad jag funderar på är: Hur bred och djup måste jag göra sulan så att den bär? Vilka dimensioner krävs på armeringen? Hur tätt ska armeringen ligga?
Jag vore jätteglad om ngn med erfarenhet kunde guida mig i ämnet!
 
I min värld platta = sula.

Men du tänker bara gjuta en kantbalk.

Min far var också snål så på två förråd har kantbalken börjat tippa omkull.
Han var nog lite snål med underlaget också.

Ska du få det att fungera så måste det vara en rejäl fot under mark så det inte kantrar, tänk foten måste komma mitt under syllen.
Det är enklare att gjuta helplatta nu, men det går mera betong nu, delar du på jobbet så går det totalt mer betong.
Bara kantbalk måste formsättas djupare och på båda sidor om balken.

Gjuter du golv sedan så måste allt städas ut.
Betongbilen måste endera köra in och ni får armera allt eftersom eller pumpa in betongen.

Min åsikt är att byggnader måste ha en bra grund att stå på och att taket håller tätt, resten är inte lika noga, går alltid att åtgärda senare.

Protte
 
prototypen skrev:
I min värld platta = sula.

Men du tänker bara gjuta en kantbalk.

Min far var också snål så på två förråd har kantbalken börjat tippa omkull.
Han var nog lite snål med underlaget också.

Ska du få det att fungera så måste det vara en rejäl fot under mark så det inte kantrar, tänk foten måste komma mitt under syllen.
Det är enklare att gjuta helplatta nu, men det går mera betong nu, delar du på jobbet så går det totalt mer betong.
Bara kantbalk måste formsättas djupare och på båda sidor om balken.

Gjuter du golv sedan så måste allt städas ut.
Betongbilen måste endera köra in och ni får armera allt eftersom eller pumpa in betongen.

Min åsikt är att byggnader måste ha en bra grund att stå på och att taket håller tätt, resten är inte lika noga, går alltid att åtgärda senare.

Protte
Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.