I mitten på augusti var det en riktig störtskur. Det svämmade till och med över i hängrännorna. Vi har en trappa ner till källaren på baksidan av huset och längst ner finns en spygatt. När det nu regnade så mycket så klarade inte spygatten att svälja allt regn pga att det var en del skräp i röret från den, så att den sattes igen. Vi fick ösa med spannar under tiden regnet pågick. Jag fick rensat sedan med en högtryckstvätt.

Jag funderar på vad man kan göra för att kunna förhindra översvämningar i framtiden utan att behöva tänka på att man skall rensa i röret då och då. Dimensionen på spygatten är endast 32 mm, röret vet jag ej. Förre ägaren har satt myggnät i spygatten för att förhindra stora saker att sköljas ner, men det hjälper väl inte i långa loppet.

Till saken hör att det har ju varit väldigt torrt i sommar. Sen har jag roat mig med omfogning av tegelfasad så det har nog yrt en del damm som kan ha satt igen röret. När sen regnet kom blev det kanske en propp av dammet.

Dock har förre ägaren haft problem med översvämning. När de kom hem från en semesterresa hade källaren blivit översvämmad pga att det satt igen sig och då satte han dit myggnätet.
 
Redigerat:
Det bästa vore kanske att byta ut spygatten mot en större brunn med sandfång, då följer det inte med så mycket skräp in i ledningen.
Sen måste ju även ledningen vara dimensionerad så den hinner svälja vattnet.
Är du ansluten till något komunalt nät eller har du någon egen lösning?
 
Tack för tipset! Vi är inte anslutna till det kommunala nätet, det finns väl en stenkista nånstans antar jag.
 
Det kan inte vara så att det är stenkistan som inte hinner ta emot vattnet då?
Du kanke skulle försöka hitta på någon ny utsläppspunkt för vattnet, (om det är möjligt) eftersom det kan ge så pass tråkiga konsekvenser om det inte hinner rinna undan om du ändå skall byta brunn mm.
 
Inte säkert. Ibland ser man lösningar där spygatten är kopplade till spillvattnet. Kolla om röret går in mot källaren. Då är detta troligt. Kan kontrolleras genom färg prov. Testa med karamellfärg i en spann vatten som ni häller i spygatten. Kolla om det kommer färgat vatten i brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.