Hej!

Jag har idag golv på ca 1/3 av vinden som föregående ägare lagt dit och har börjat känna behov av att komplettera med golv på resterande 2/3 också.
Som brukligt på vindar så är takstolarna monterade med cc 120 så någon form av kompletterande regling lär behövas.
Befintligt golv är "reglat" med 21x70 plank med cc 600 som ligger ovanpå takstolarna och sedan 22mm golvspån ovanpå detta. Jag har inte upplevt att detta svajar men funderar ändå på om detta är tillräckligt eller bör jag när jag nu ska komplettera golvet välja kraftigare reglar typ 45x95 som jag istället kortreglar med mellan takstolarna för att inte bygga för mycket på höjden?
 
Vad är avsikten med utrymmet? Skall det bara vara en förrådsvind, så behöver du ju bara ha tillräcklig hållfasthet så du inte trampar rakt igenom.

21x70 som reglar känns ju onekligen väldigt klent. Kanske kan gå enkelt att bara skruva fast reglar under plankorna, med skruv uppifrån?
 
Precis som du skrev är avsikten ren förrådsvind, inga planer på att inreda.

Så rekommendationen när jag lägger nytt golv är att använda grövre reglar? Jag har i nuläget inga planer på att byta ut de befintliga reglarna då det verkar fungera. Men då dessa reglar bara ligger under befintligt golv så har jag full valfrihet vad gäller det nya golvet som skall läggas!
 
21x70 liggande eller stående? Är det liggande har det mer eller mindre ingen funktion alls. Svikt får du inte annat än i golvspånet. När golvspånet sviktar tillräckligt mycket så brister det och du far rakt igenom.
 
Antar att du har taket isolerat (= varmvind) då du inte tycker du behöver mer höjd (= mer isolering) på det befintliga bjälklaget?

21x70 känns klent, men funkar det så. Dock bör det vara väldigt lätt att skruva snett/missa.

45x70 känns mer rimligt och bör räcka även om du kortreglar mellan takstolarna. Dock bör du vara uppmärksam på stora kvistar som försvagar, och helst såga bort sådana bitar.

Om det bara är en förrådsvind så går det att ha vanlig råspont 22x95 direkt på takstolarna cc 120 cm utan någon extra regling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.