Hej,

Jag är på G att bygga en trapp ned från vår altan/balkong ca 1,5 meter upp. Där uppe kommer det bli en liten avsats eftersom jag behöver komma ut en bit från huset innan jag kan vinkla trappen ca 30 grader.

Avsatsen kommer vara ca 1,2 x 1,2 meter. Ena sidan är fäst i huset/balkongen och andra sidan kommer vila på två stolpar fästa i två plintar. Vilken dimension rekommenderas på reglarna/bärlinorna för avsatsen? Min tanke är att ha golvreglarna i avsatsen på samma nivå som bärlinorna mha balkskor och sedan trall 120x28.

/Egge
 
Med tanke på höjden, så hade jag valt rejält dimensionerad 45x195 mm.
 
Tack för det. En liten fundering bara, då jag i helgens diskussioner på hemmaplan kommit fram till att 45x145 eller 45x170 borde räcka. Vad har höjden med dimensionen att göra? Jag förstår att du avser säkerheten, att det helt enkelt gör ondare att trilla ned från 150cm än från 20cm. Men jag vill ju att det ska hålla oavsett om jag bygger i marknivå eller en bit upp ;)

Nästa fråga. Trappen. Jag kommer troligen använda färdiga vagnstycken med 7 steg, och sätta dem ca 80cm från varandra. Räcker 34x120 som plansteg för att slippa svaj, eller bör jag ha grövre plansteg?

/Egge
 
Som sagt, med tanke på höjden så hade jag valt att överdimensionera för att ytterligare gardera.

Med 80 cm spännvidd så rekommenderar jag 45x120.
 
Tackar för råden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.