kör själv 45x70

 
  • Gilla
MBjörling
  • Laddar…
Vi har 40x64 med cc60 överallt, utom våtutrymmen där det är cc30
 
Ju tjockare väggen är ju struligare blir det att fylla ut vid dörrarna eftersom karmen vanligen är 50mm tjock
 
En standardkarm håller väl runt 90 mm?!

Beroende på vad du tänker bekläda reglarna med skulle jag svara olika, dessutom om det skall vara några tyngre hängande installationer/möbler på väggen sedan typ wc-stol, kommoder eller liknande. Takhöjd?

Själv anser jag att en 45x45 regel med två lager skiva på båda sidor räcker gott för innervägg som inte är bärande eller belastad.

Använder man det blir väggen runt 95 mm tjock och är därför lätt att sätta just dörrkarm i.

/ Tommy
 
har använt 2"2 o 2"3 överallt beroende på rum och om det gränsar mot gammalt material/tjocklek mm
 
45x70 verkar vara standard hos de flesta husleverantörer för icke bärande innerväggar så det kan ni lugnt använda.

Vi kör med 17 mm råspont + 9 mm gips på båda sidor och får en mycket stabil vägg på 118 mm, dörrkarmarna håller 120 så det passar perfekt.

Glöm inte att slänga i lite isolering när du ändå håller på, det dämpar en del ljud
 
Jomen, 9mm finns ;) Ganska behändiga att jobba med, betydligt lättare än 13 och stabilare än 6.

Såg just att min nattliga huvudräkning lämnar en del att önska, 70mm + 52 är inte 118 utan ca 122. I praktiken utan större betydelse, men rätt ska va rätt.
 
Bob_the_builder
9 mm är sk utvändig gips, impregnerad för att stå emot fukt vid använding som vindskyddsskiva på regelverket. Läste någonstans att den INTE ska användas inomhus, men begrep aldrig varför.
 
Nja, den gips jag har satt upp är definitivt inomhusgips, men det finns ju en del varianter
 
Bob_the_builder
Jaså? Vilken tillverkare kommer den ifrån (är själv lite intresserad av den tjockleken inne, nämligen).
 
Gyproc om jag inte minns fel, har för mig att de heter GN9.

Det var faktiskt ett förslag från husleverantören just för att få ihop det med dörrkarmarna, jag hade specat 13 men vi kom överens om 9 så det var det som kom i leveransen.
 
Bob_the_builder
Nä, det borde inte vara Gyproc... Jag har deras handbok hemma och de enda skivor som är 9 mm är utegips (GU/GUE) och takpanelen (GW). Skumt.
 
Jag ska kolla igen så återkommer jag med mer info
 
GN9 är det som förut hete GNU

Gnuer används utomhus i 99%. Vet inte varför man inte skulle kunna ha dem inne. Dyrt kanske?
 
Det kanske är nån form av giftig impregnering i pappen?
De där skivorna är ju gröna....
Vild chansning från min sida, ska tilläggas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.