Hej!

På grund av vattenskada håller jag på att byta takpapp på mitt garage, och behöver även byta råsponten eftersom delar är ruttet.
Det är av modellen med en sarg runt, och en sil med stuprör i taket. Jag tar bort långsidan som lutningen går mot, och sätter en hängränna där istället.

Det gamla taket har papp och har ca 20 mm tjock råspont. Det har en lutning på ca 2,8-3 grader vad jag kan mäta.

Jag har inhandlat råspont som är 20x95. Jag har nu upptäckt att det tydligen bör vara 23 mm tjockt. :cry:
Kan jag montera den råsponten utan problem med gott samvete, eller borde jag införskaffa den grövre varianten? Tanken är att sätta ny ytpapp, eller plåt. Helst ytpapp.

Mvh
 
Rickard.
Enligt vem ska det vara 23mm? 20mm cc120 duger bra för den pappen jag monterar men det kanske skiljer.
 
  • Gilla
Choom
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Enligt vem ska det vara 23mm? 20mm cc120 duger bra för den pappen jag monterar men det kanske skiljer.
Enligt byggreglerna är det 23mm som gäller generellt vid papp med 120 cm cc av takstolarna.

Jag talade med en av villaägarnas experter, och enligt Bygg AMA stämmer det påståendet. Om tillverkarens monteringsanvis ingar säger att 20mm är ok är det fritt fram.

Så nu gäller det att gitta rätt papp.
I värsta fall får det bäl bli sådan som måste svetsas...
 

Bästa svaret

Rickard.
I din taklutning bör du ändå välja en sådan papp, eller annat tätskikt.
 
  • Gilla
Choom
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
I din taklutning bör du ändå välja en sådan papp, eller annat tätskikt.
Ja, det blir svetsad papp. Det verkar vara det enda som gäller. Då försvinner även problemet med svikten i sponten.
Annan papp att lägga själv hörde jag kallas lekstugepapp när jag ringde runt lite.
Talade med en tillverkare som har båda delarna, och de rekommenderade även de svetsad papp med tanke på taklutningen. Hade det varit större lutning hade annan papp fungerat. Dey kan fungera bra, men blor en liten chansning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.