Hej!

Vi har ett nybyggt hus ( 2 år gammalt) med oisolerad övervåning. Har nu tänkt att börja lite smått med övervåningen. Vi har funderat mycket fram och tillbaks om vi skall ha traditionell lösullsisolering eller skumisolering (polyuretanskum), har inte bestämt detta ännu.

Jag vet att de sprutar polyuretanskummet direkt mot undersidan på underlagsduken under takpannorna och säger att det är okej, jag tycker det känns lite sådär att bygga in duken ihop med isoleringsskummet.

Jag tänker i alla fall att det känns bättre att lägga lite tid på att göra en riktig luftspalt så får vi se vilken isolering vi till slut väljer.

Jag har läst lite olika men inte fått något tydligt svar, vissa säger att det räcker med en luftspalt på 25mm andra säger att det skall vara 45mm medans den tredje säger att man absolut inte skall ha så mycket som 45mm, så min fråga är då vad som gäller egentligen ? Hur tjock luftspalt brukar man ha i yttertaket ?

Brukar man regla upp med 45x45, 25x38, 25x48 ?

Vi har 22 graders taklutning med "lättviktsundertak" alltså armerad plast direkt under takpannorna istället för råspont.

Räcker det sedan med att man har öppet i båda ändarna i takfoten för att få tillräcklig rörelse på luften ?

Hälsningar Robin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.