Jag har ett fritidshus och till stugan är det en jordkabel 5G 2,5mm2. Nu ska det dras fram fiber och ett nytt dike grävas. Borde jag passa på att sätta en kraftigare elkabel, kanske 4mm2 samtidigt som jag har ett dike uppgrävt?. Kabeln är ca 75 meter lång. Stugan är drygt 60m2 och har totalt värmeelelement på 4,8KW. Vintertid är vattnet avstängt och det är då som alla element är alla påslagna. Värmer jag då mycket av marken i onödan? Var köper man billigast jordkablar?
 
Lägg ner ett markrör/slang med dragtråd så kan du bestämma senare om du ska förstärka matningen. Vill du i alla fall dra om matningen ska du ta N1XV 5x6mm2. Den är troligen billigare och helt framtidssäker.
Den köper du hos någon näthandlare om du inte har konto hos tex Ahlsell där du troligen får ett lite bättre pris.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Lägg ett gult 50 mm markrör, alltså inte slang, jag skulle kanske satsa på en motsvarande grönpipa till fibern också.
Så har jag fixat för mig, blev tvungen att flytta el servicen för 14 år sedan och passade på att lägga ett grönt rör som kom väl till pass 10 år senare, hade till och med en liten ritning till fibergubbarna.
Är det ändå uppgrävt så...
 
G Gavel skrev:
Lägg ett gult 50 mm markrör, alltså inte slang, jag skulle kanske satsa på en motsvarande grönpipa till fibern också.
Så har jag fixat för mig, blev tvungen att flytta el servicen för 14 år sedan och passade på att lägga ett grönt rör som kom väl till pass 10 år senare, hade till och med en liten ritning till fibergubbarna.
Är det ändå uppgrävt så...
Jag har sedan installation av ett BDT avlopp en reserv PEM vatten slang med 30mm innerdiameter som är ungefär 35 meter lång. Den är jättebra nedgrävd och jag har planerat att en del av vägen dra fibern här för att minska grävarbetet. Jag undrar då om jag lyckas dra igenom en 5G 6 mm2 tjock kabel tillsammans med fiberkabeln och bör kanske dra dem igenom samtidigt? Att det kan bli för trögt att dra och putta så tjockt och tung kabel. Det är kanske inte krav att använda jordkabel om den är i rör, att man kanske kan använda en EKK kabel om det finns så tjocka EKK kablar? Att en sådan blir lite lättare att dra igenom?
 
S SJW skrev:
Jag har sedan installation av ett BDT avlopp en reserv PEM vatten slang med 30mm innerdiameter som är ungefär 35 meter lång. Den är jättebra nedgrävd och jag har planerat att en del av vägen dra fibern här för att minska grävarbetet. Jag undrar då om jag lyckas dra igenom en 5G 6 mm2 tjock kabel tillsammans med fiberkabeln och bör kanske dra dem igenom samtidigt? Att det kan bli för trögt att dra och putta så tjockt och tung kabel. Det är kanske inte krav att använda jordkabel om den är i rör, att man kanske kan använda en EKK kabel om det finns så tjocka EKK kablar? Att en sådan blir lite lättare att dra igenom?
Kan nog gå några meter men absolut in 75m
 
Nej 75 meter går naturligtvis inte. Säkert svårt också med 35 meter? Undrar om det är tillåtet att lägga en paralellkopplad 2,5 mm2 kabel kopplad med rätt faser till varandra och förstärka till det dubbla? 2,5mm2 vet jag hur tjock den är så en sådan skulle nog gå att få igenom.
 
En N1xv är inte tjockare än någon annan kabel med samma area på ledarna och dessutom är N1XV godkänd för markförläggning, det är inte EKK. samt att N1XV troligen är billigare än motsvarande "vit" installationskabel. Ska du dra in mer än en kabel ska du dra i dom samtidigt samt använda lite kabelsmörja + en kompis som skjuter på. Att dra in en senare kommer troligen att bli besvärsamt då kablarna brukar ha en förmåga att linda sig runt varandra.
En N1XV 5g6 är ca 15 mm i diameter.
Använd ett tunnare rep som dragtråd.
Ps
Du ska INTE lägga två parallella klenare kablar utan ta en som är lite grövre.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Du ska inte heller lägga en kraftkabel i en PEM-slang om det inte är för skydd sista biten upp ur marken. Trist om någon gräver upp en sån slang på mitten i framtiden
 
tommib tommib skrev:
Du ska inte heller lägga en kraftkabel i en PEM-slang
Det är inte förbjudet enligt regelboken, men är inte fel att ha en guling, det som är mekaniskt skydd mot åverkan som är avsikten.med slang
 
tommib
Jag vet, men det är olämpligt av skälet jag angav.

Det är inte olagligt/otillåtet att dra installationskabel i 15 mm kopparrör heller men det är dumt av samma skäl.
 
En PEM-slang utgör inget som helst motstånd mot en grävmaskin utan endast mot en spade. Det gula markeringsbandet plus dokumentation är vad som ger skydd. Slang/rör är enbart till för att underlätta byte av kabel.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En PEM-slang utgör inget som helst motstånd mot en grävmaskin utan endast mot en spade. Det gula markeringsbandet plus dokumentation är vad som ger skydd. Slang/rör är enbart till för att underlätta byte av kabel.
Så du anser att en gul slang eller gult rör motstår en grävmaskin, utupi det vet även du, nu talas det om en skyddsslang och inte markeringsband och det var det som jag påpekade om inget fel i det. Har TS en PEM-slang så är det bara att använda den, sen går det lägga ett gult band 20 cm ovanför, men är inte ett måste på egen fastighet
 
En gul slang är gul och ofta betydligt grövre än kabeln, dvs ger lite marginal för maskinisten att se den. Andra färger kräver gult markeringsband 10 cm ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.