Hej
Jag håller på med ett Attefallshused måtten 4.30x5.80 som ska ha pulpettak. Dimensionen på takbjälklaget är 220x45 cc60. Väggarna består av 120x45 och maxhöjden 3300. Jag ska ha ett lätt plåttak.
Räcker det med en bärlina med måttet 120x45? Jag hade tänkt mig en bärlina på 220x45 ståendes infälld i väggreglarna men det kanske blir för klent också? Är det någon som vet hur man räknar ut detta?
Snö zon 2,0 Stockholm.
 
Det beror ju på hur det ser ut med väggreglarnas placering i förhållande till takstolarna och hur stora öppningar du ska ha för dörrar fönster.
 
Takets lutning kommer att vara 12 grader och på bakre väggen kommer det att vara ett fönster som "kapar" en väggreglarna i övrigt kommer det vara cc 60. På den främre väggen kommer det en 100 dörr och ett större fönster som kapar 3 väggreglarna. Ovanför det sattes det upp en ihoplimmad/skruvad bit av 220 balken för att avlasta trycket men jag är tveksam om bärlina mot taket räcker när han satte 120x45 där?
 
Redigerat:
Så här ser det ut på den högre väggen nu.
 
  • DSC_0418.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, min magkänsla är att en 120x45 kan böja ner en del över fönster/dörr.
 
Att ha bärlinan precis över dörren är meningslöst. Kraften hamnar på den övre bärlinan.
 
Bärlinan ovanför dörren gör inte mycket nytta.
Fråga är vart takstolarna hamnar, hamnar dom ovanför väggregel så är det lugnt
 
Bärlinan över fönstret kom till i all hast meningen var att det skulle vara 220x45 högst upp. Takreglarna kommer att hamna mitt över väggreglarna så då bör det vara lugnt med andra ord.
 
Har du takstolarna mitt över väggreglarna så behövs ingen bärlina över huvud taget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.