É
Jag planerar en tillbyggnad enligt bifogad bild (bef. hus syns ej). Vilken dimension kan man tänkas behöva på de två röda balkar som jag ritat vid trappan? Limträ gissar jag. Mellanbjälklaget tänker jag är C24 45x220 och 570cm långa från vägg till vägg. På övervåning blir det sovrum. Jag antar jag ändå behöver en konstruktör med beräkningar att redovisa vid bygglovet men jag skulle vilja pricka så rätt som möjligt själv först.

1. Den långa balken till vänster om trapan blir ca 705 cm lång. Den sitter inte mitt på utan på ena sidan blir spännvidden 245 cm och på andra sidan 325 cm.

2. Den korta balken till höger om trappan blir 330 cm. Denna kan däremot sitta mer fritt, t.ex. mitt i det 570 cm långa bjälklaget.

3D-modell av tillbyggnad med röda balkar vid en trappa och gula trästommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En 7 m lång limträbalk behöver ha dimensionen 165x540 mm eller motsvarande. Jag tycker du ska kontakta en konstruktör först. Jag tycker inte att det är en tillräckligt stabil lösning som du har skissat på, som jag kan förstå den av din bild.
 
É
Okej det var lite kraftigare än jag trodde. En stålbalk istället kanske då? Det var det jag hade planerat från början men sen fick jag för mig att limträ skulle räcka efter att ha läst lite andra trådar...

Vad är det du menar med tillräckligt stabil lösning i övrigt?

Edit: tillägg att jag gått på träguiden som säger upp till 7 meter med 45x220 så tycker mindre än 6 meter som jag har borde vara okej.
 
5,7 m långa 45x220 som har stöd på mitten från en balk fungerar alldeles utmärkt. Ett hus som är 11-12 m långt behöver stabilitet i sidled, i form av tvärväggar och liknande. Sett i det prspektivet är en 7 m lång balk för lång, oberoende av om den är av limträ eller stål. Gör du balken 5 m lång räcker det med 215x360 om du vill ha den så låg som möjligt.
 
É
Menar du likt den gröna väggen jag gjorde nu? Min tanke är att första delen är källare på mark/garage och sen på andra sidan trappen blir mer vanligt rum. Det måste väl vara möjligt göra som alla andra garage där en bil ska få plats? Så visst ska det till en vägg, men den kommer fortfarande vara 7 meter bort (hoppas jag).

Nu kommer jag inte köra in en bil dagligen men skulle ändå vilja ha de måtten vilket gör 5 meter för kort.

Borde det funka? Men med stålbalk hellre?

3D-modell av en halvfärdig trästomme till en byggnad med en grön vägg och en trappdel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det ser bättre ut. Det får nog bli stål.
 
É
Nyfiken bara, balken måste ju vila på något. Menad du i första fallet att jag kanske endast hade en stolpe ner sen?


Det går även att göra en vägg till på andra sidan trappen, men den gör kanske ingen nytta på den sidan ändå utan problemet är 7-meters sidan. Eller vägg ska det bli oavsett men tänkte annars vanlig icke bärande.
 
En balk måst vila på minst två stolpar (som kan vara delar av en vägg). Kan du använda fler stolpar minskar balkens dimensioner avsevärt.
 
É
Vid framsidan/porten där det är en trävägg förstår jag att den måste stå på egen stolpe. Precis innanför ytterväggen tänkte jag.

Men om väggen vid trappen skulle vara typ lättbetong/lecablock, kan den inte vila på dessa då bara? För klena för punktlasten som 7 m ger? Om man först har något starkare horisontellt överst mellan balk och lecavägg?

En kommande konstruktör kanske får säga exakt detta sen men skulle gärna vilja veta.
 
É ÉlPon skrev:
Men om väggen vid trappen skulle vara typ lättbetong/lecablock, kan den inte vila på dessa då bara?
Jo, troligen men det måste man kontrollera. Punktlasten blir i storleksordningen 30 kN, dvs ca 3 ton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.