Jag ska bygga en ytterhörnbalkong som kommer ca 2m ut från fasaden och ca 4m bred. Den ska gå runt hörnet på huset så att djupet ökar från 2m till ca 3,5m där fasaden tar slut.

Jag tänker mig två bärlinor, en som är ca 4m lång och går parallellt med fasaden 2m från huset. Samt en som är kanske 1,5m lång och går vinkelrät ut från husets gavel. det blir sedan några 3,5m reglar och några 2m reglar på detta.

Bärlinorna står på tre pelare på plintar, en i varje ytterhörn på balkongen.

Vad tror ni om detta?
Dimension på pelare och bärlinor?
 
  • balkong.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelare 90x90 limträ. Bärlinor 90x315 limträ. Golvreglar 45x220.
 
Tack!

Hur funkar det att ha limträ utomhus? Bör målas då eller? För det finns väl inte tryckt limträ?

Kan det vara ett alternativ att köra dubbla 45x220 som bärlina? I garaget har vi detta till så långt som 6m spännvidd för att bära upp ett sovloft (beräknat av takstolsfabriken). Fast då är det ju å andra sidan 1m mellan dessa bjälkar.
 
Du måste måla limträt utomhus. Problemet med att använda 45x220 är punktlasterna som kan uppstå när det blir många personer på balkongen.
 
Ok, är det alltså skillnad på limträ och vanligt virke mer än att limträ kan bära mer vid samma dimension?

Hur blir det med beständigheten då på stolparna när dessa ska ner genom altangolvet? Det kommer ju bli snö på altanen som kommer ligga emot stolparna. Är det målat ska det väl inte vara nåt problem just där kanske och det går ju att måla om, men under trallen känns det som att det ofta kommer vara fuktigt och där är stolpens ändträ som man inte kommer åt att måla/behandla.

EDIT: Skiss från bygglovet med dimensioner utsatta. Antar att det inte gör någon skillnad på dimensionerna.
 
  • garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vanligt virke har mer s.k. defekter, där ett brott kan börja. Limträ har inga genomgående fiberdefekter, just för att det är limmat av många bitar.
Därför får man belasta limträ mer.
 
Och därför är vanligt virke känsligare för punktlast även om det är dimensionerat för att kunna bära samma totala last?
 
Ett alternativ för stolparna är att bulta dessa utifrån in i limträt för att på så sätt inte få problem med ändträt då detta kommer att hänga fritt.
 
Att köra tryckta stolpar eftersom dom är lite mer utsatta och limträ bara som bärlina? Vad skulle man ha för stopar då? Eller skruva ihop säg 45x170 i mitten med två 45x120 utanpå som stolpar då, kan det funka? Bara spånar på vilka alternativ som finns.
 
Det vore nog rätt bra om jag kunde köra tryckt istället för limträ till stolparna eftersom jag bygger altan nu och kommer inte bygga balkong förrän nästa sommar. Stolparna vill jag ju ha på plats nu när jag skruvar trall, sen kommer dom ju stå ute hela vintern.

Iofs är det kanske inte försent att måla ännu om det blir fler dagar som den här helgen. Ändträt kan man ju tejpa en plastpåse över.

Men men, om man ska köra tryckt, vilka dimensioner bör man ha om man kör 2 respektive 3 ihopskruvade brädor? Plintens klyka är 95mm (går att byta till 50mm) så 2st 45mm tjocka går ner bra, alternativt 3st och så skruvar man bara den mittersta i plinten. Nån som vet dimensioner? Eller ska man bara safta i kanske...
 
Problemet du har med tryckt virke är att det är så dålig kvalitet på virket, endast c12 i kvalitet om ens det. Medans limträstolpar har betydligt högre.
 
Avgörande för dimensionen av stolparna är hur hög balkongen blir.
En enda 45x95 bär lätt upp trycklasten om det rör sig om en liten höjd, men om du skall ha upp 2-3 meter går det inte, då knäcks den.

Om du sätter ihop 2 impregnerade reglar och dessutom skruvlimmar dessa så räcker det med 2st 45x95. Men det kommer att se lite klent ut rent visuellt.
Speciellt när du skall ha 90x315 i limträ. Så du bör gå upp rejält i dimension.
Vissa brukar ha t.ex. en 45x120 i mitten med 45x145 på varsin sida om. Eller tvärt om.

Själv har jag till en altan satt en 28x120 i mitten och 45x145 på sidorna. Skruvlimmade från båda sidor med lång trallskruv.
 
Balkongen blir väl sisådär 3m upp från plintarna.

Varför har en del (inklusive du) smalare i mitten? Du har dessutom tunnare. Varför? Känns mer naturligt att ha smalare utanpå så att det upplevs som en rundning.
 
I det vanligaste fallet är det nog av praktisk betydelse att man låter en 45:as vågrät bärlina gå i mitten och sätter 2 andra 45:surprised:r utanpå.
Men jag tycker faktiskt att det är snyggare så helt enkelt, lite kantigare. Men andra (du t.ex.) kan ha en helt annan uppfattning vad som är snyggt.
Precis som du säger ger det ett "rundare" intryck med smalare utanpå. Kör på det du gillar.

Som hjälp gjorde jag snabbt några olika stolpar.
Från vänster 45x120 i mitten, 45x145 i mitten, 28x120 i mitten, 2st 45x120 med 28x45 utanpå.
(De 2 sista kanske i vekaste laget för 3 m).

 
Jag bestämde mig för att köra dubbla tryckta 45x120 som jag har skruvlimmat ihop. Hittade några riktigt raka och fina exemplar. Nästa sommar när jag bygger balkongen och har kapat ner stolparna i rätt längd, så kommer jag även skruvlimma på 4st 28x120 räfflad trall som går upp på var sida om bärlinan.

Stolparna blir då 146x176, ser nästan kvadratiska ut, ser inte för klena ut visuellt, samt matchar trallen snyggt. Om man skruvlimmar ända upp på sidorna om bärlinan borde den ligga stadigt i "klykan".

Nästa problem att lösa är hur man på bästa sätt gör att balkongen även fungerar som tak. Men det behöver jag inte veta förrän nästa sommar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.