Hejsan

Håller på med farstukvistprojekt men blir inte klok på dimensioner för taket.
Det blir ett platt plåtklätt tak med lutning omkring 14 grader.

Har fyra stolpar i framkant med dimension 70x70. cc 600 - 900 - 600. Tänkte lägga en 70x70 regel liggandes på dessa. Vid behov tänkte jag montera snedreglar som extra stöd. Taket blir ca 2400 djupt och 2600 brett.
Bärlina i husväggen. 45x170. Samma som jag har i golvet.

Min tanke var att köra med 45x120 cc 600 med oljehärdad masonit som kondensskydd. Lite kraftigare bärläkt. Kanske 45x45. Sen smack på med plåttaket.

Men enligt alla tabeller på nätet är det för klent och inget kommer funka?
Bor i gränslandet mellan snözon 2.5 och 3.0

Tacksam för råd och tips.
 
  • Grundkonstruktion av farstukvist med fyra vertikala stolpar och en träplattform framför en träklädd byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snözon 3 och 14 grader är ju rätt tufft iofs...

Man borde kunna använda beräkning för vidbyggt uterum med pulpetttak.
Då säger dimensioneringen: 45x245 c14, eller 45x220 c30 som rekommendation.

Men väljer man 45x195 C24 (vilket brukar finnas på de flesta byggaffärer) så verkar det också gå, även om nedböjningen kan bli i högsta laget (vilket kanske blir lite knarr tänker jag eller så får man hålla bort snön om det är en hård vinter...). Det skulle kanske gå med 45x170 (c30) men ännu mer "knarr"...och du kan ju också köra C/C 1000 eller tom 600 ?
Men 45x120 låter lite väl klent, även om du kör C24/C30.

I min gamla stuga i Borlänge (i Snözon 2,5-3) så hade jag ett upplag på knappa 3m med 45x220 (c24) för mitt plasttak på baksidan. Det funkade utan märkbara problem. Då hade jag iofs cc 100 istället för 120...


Illustration av pulpettaksbalkar för uterum med angivna dimensioner och c/c avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/
 
  • 3D-rendering av ett uterum med pulpettak i anslutning till ett hus, inklusive tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Snözon 3 och 14 grader är ju rätt tufft iofs...

Man borde kunna använda beräkning för vidbyggt uterum med pulpetttak.
Då säger dimensioneringen: 45x245 c14, eller 45x220 c30 som rekommendation.

Men väljer man 45x195 C24 (vilket brukar finnas på de flesta byggaffärer) så verkar det också gå, även om nedböjningen kan bli i högsta laget (vilket kanske blir lite knarr tänker jag eller så får man hålla bort snön om det är en hård vinter...). Det skulle kanske gå med 45x170 (c30) men ännu mer "knarr"...och du kan ju också köra C/C 1000 eller tom 600 ?
Men 45x120 låter lite väl klent, även om du kör C24/C30.

I min gamla stuga i Borlänge (i Snözon 2,5-3) så hade jag ett upplag på knappa 3m med 45x220 (c24) för mitt plasttak på baksidan. Det funkade utan märkbara problem. Då hade jag iofs cc 100 istället för 120...


[bild]
[länk]
Tack för svar. Jag går upp till 45x220 och kör på cc 600. Får nog dra ner lite på vinkeln för att inte slå pannan i hängrännan sen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.